IV Tygryski

Grupa IV „Tygryski”

Dzieci 4-5 letnie

 

„To, tygrysy duże koty, które bardzo lubią psoty
psocą, psocą i brykają aż im łapki się plątają”.

 

Dwa rude kotki i dziewczynka z lalką - Gify i obrazki na GifyAgusi.pl

„Drogie dzieci mamy dla Was zadanie domowe – codziennie przypominajcie rodzicom o oddanie głosu na pracę plastyczną naszego przedszkola. Głosować można pod linkiem rossmann.pl/czysciochowe-przedszkole/przedszkole-nr-3-w-radzionkowie,16469

 

TYGRYSKI „ONLINE”

Witajcie Tygryski – zapraszamy Was do codziennych zajęć w nieco innej formie niż dotychczas.

Przez najbliższy czas będziemy spotykać się w ramach pracy zdalnej.

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: DUZI I MALI OBROŃCY PRZYRODY

PIĄTEK 16.04.2021

Dzień dobry Kochane Tygryski! Co u Was słychać? Mam nadzieję, że świetnie i dziś wspólnie miło się pobawimy. Dzisiaj zamienimy się w małych ekologów, co Wy na to? Zaczynamy!

1. Na początek trochę gimnastyki z Panią Patrycją 😊 https://www.youtube.com/watch?v=aPXLW6Szzk8

2. Dodatkowo muzyczne zabawy z Panem Miłoszem:

3. Teraz policzymy owoce razem z Kubusiem i przejdziemy owocowy labirynt:

https://kubus.pl/gry-i-zabawy/policz-owoce/

https://kubus.pl/gry-i-zabawy/labirynt/

4. Uwaga. Zamknijcie oczy i poproście Rodziców o przeczytanie pytań. Zastanówcie się, co byście zrobili, gdybyście:

  • Gdybym był wodą, to… (Dzieci prezentują własne wizje dotyczące wody i jej znaczenia w naszym życiu, na przykład: Gdybym był wodą, to byłbym pięknym wodospadem; Gdybym był wodą, nie chciałbym, aby ludzie wrzucali do mnie śmieci).
  • Gdybym był lasem, to… (Na przykład: Gdybym był lasem, to poprosiłbym dzieci, żeby mnie nie zaśmiecały; Gdybym był lasem, to chciałbym, żeby nikt tu nie hałasował).

5. Jak można posprzątać powietrze? Zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci naśladują czynności, jakie wykonałyby, gdyby miały urządzenia do odkurzania powietrza. Dziecko samodzielnie wymyśla sposób i opowiada o nim.

6. Czas na przyrodniczą Familiadę! Na koniec tygodnia zapraszam do uczestnictwa w konkursie ekologicznym, w którym zmierzy się dziecko z rodzicem!

Rodzic siada naprzeciwko dziecka, a drugi rodzic czyta pytania na przemian raz dziecku raz rodzicowi. Jeśli padnie dobra odpowiedź uczestnik konkursu dostaje punkt (mogą one przybrać różną formę na przykład zakrętki).  Wygrywa osoba, która zbierze więcej zakrętek.

Przykładowe pytania:

  • Do śmietnika, jakiego koloru wrzucamy szkło/papier/plastik/ bioodpady?
  • Co trzeba zrobić, żeby było czysto wokół nas?
  • Co to segregacja? Co to recykling?
  • Jak należy zachowywać się w lesie?
  • Czego nie wolno robić nad rzeką?
  • Jakie zwierzęta możemy spotkać na łące?
  • Jak możemy dbać o przyrodę we własnym domu?
  • Do czego możemy wykorzystać niepotrzebne śmieci?

7. Teraz trochę ruchu dla zdrowia – zawody ekologiczne! Wykonajcie z Rodzicami poniższe ćwiczenia i sprawdźcie jak szybko uda Wam się skończyć gimnastykę.

  • Przeskok przez kałużę – ułóż na podłodze coś, co będzie symbolem kałuży np. małą poduszkę, kartkę i spróbuj przeskoczyć naszą kałużę 5 razy.
  • Przechodzenie przez most – rozłóż na podłodze sznurek i wyobraź sobie, że jest to most, przez który musisz przejść stopa za stopą żeby z niego nie spaść
  • Slalom – spróbuj przejść slalomem między rozstawionymi misiami lub butelkami. Możesz próbować pokonać slalom coraz szybciej.
  • Celny rzut – spróbuj wykonać rzut do celu na przykład do kosza lub pudełka. Z każdym celnym rzutem oddalaj się od kosza i spróbuj powtórzyć rzut.

8. Lubicie zagadki? Może teraz trochę zabawy w kuchni? Przygotujcie razem z Rodzicami zagadki smakowe i wzrokowe. W tej zabawie  będziecie musieli rozwiązać zagadki, ale nie takie tradycyjne. Aby udzielić poprawnej odpowiedzi wykorzystajcie zmysł smaku i wzroku. Do dzieła!

  • Rodzic przygotowuje trzy szklanki z wodą (nie muszą być pełne). Do pierwszej dodaje cukier, do drugiej sok z cytryny, a do trzeciej sól. Dziecko próbuje przygotowanych płynów i próbuje odgadnąć, co rodzic dodał do wody.  Zmysł smaku nie zwiódł.
  • Teraz pora na wzrok. Do szklanych miseczek rodzic wlewa wodę i dodaje do pierwszej trochę farby, do drugiej olej, a do trzeciej kawałki papieru. Dziecko uważnie się przygląda i próbuje odgadnąć, czym została zanieczyszczona woda.

9. Ostatnie z zadań z naszego klubu Kubusiowych Przyjaciół Natury, obejrzycie film i zobaczcie, jak należy dbać o przyrodę na co dzień 😊

Kochane Tygryski, dziękuję Wam za ten tydzień. Mam nadzieję, że zabawy i zadania, które wykonaliście w domu przyniosły Wam dużo radości. Pięknie wykonaliście wszystkie zadania,
zatem mianuję Was
Obrońcami Przyrody!
Brawo! 😊

 

CZWARTEK 15.04.2021

Karta pracy cz.3 str. 45

1.Idziemy na wycieczkę – ilustracja ruchowa do opowiadania.

Dzieci stoją swobodnie w rozsypce. Rodzice odczytują list od Matki Natury:

Drogie dzieci! Obserwuję Was od kilku dni.  Zauważyłam, że potraficie segregować śmieci. Wiecie również, kto je od was odbiera i gdzie trafiają. Bardzo dużo już się nauczyłyście, ale to nie wszystko. Wstańcie, załóżcie na siebie ubrania (dzieci wstają i udają, że się ubierają). Wybierzemy się w kilka miejsc, gdzie króluję. Maszerujemy powoli i spokojnie (idą w miejscu, podnosząc kolana). Nagle zaczęło padać. Szybko! Biegniemy, musimy się schronić przed deszczem! (biegną w miejscu, następnie kucają, trzymając ręce nad głowami).  O! Wychodzi słońce, możemy maszerować dalej. Wchodzimy do lasu, podziwiamy drzewa (przystają, rozglądając się po sali). Wiewiórka siedzi na gałęzi, spróbujcie jej dać orzeszka (wspinają się na palce). Maszerujemy dalej – doszliśmy na łąkę. Widzimy piękny kwiatek: schylamy się, aby go powąchać. Nieopodal widzę bociana, który odzywa się: kle, kle, kle. W trawie skacze żabka, odzywa się: kum, kum, kum. Maszerujemy dalej – doszliśmy nad rzekę: widać w niej ryby – są piękne! Próbujemy je nakarmić: udało się. Jesteśmy już zmęczeni, pora wracać do przedszkola. Maszerujemy bardzo powoli. Jesteśmy na miejscu, zdejmujemy płaszcze i buty, kładziemy się i odpoczywamy (kładą się na dywanie i zamykają oczy).

 ♠ W jakie trzy miejsca zaprowadziła nas „Matka Natura”? (las, łąka, rzeka)

Załącznik 1 – las, łąka, rzeka

♠ Jeśli macie możliwość wydrukowania obrazków, potnijcie je na kilka elementów, a potem spróbujcie je na nowo ułożyć. (puzzle)

♠ Jeśli nie narysujcie jeden z obrazków.

2. Obrońcy przyrody – kodeks.

Jesteście obrońcami przyrody, przed chwilą „Matka Natura” zabrała nas w trzy piękne miejsca. Waszym zadaniem teraz będzie stworzyć kodeks prawdziwego obrońcy przyrody. Narysujcie na kartce co wolno robić a czego nie wolno robić w tych miejscach. (nie trzeba rysować do każdego z osobna, wystarczy ująć razem)

3. CO ZNACZY DBAĆ O NATURĘ?

Czy to coś bardzo skomplikowanego, czy przeciwnie, prostego, co każdy z nas na co dzień może zrobić??? Zapraszam do obejrzenia filmiku, który wam przybliży tematykę:)

4. Ruch to zdrowie – ćwiczenia gimnastyczne – dość już tego siedzenia, wstajemy żeby się poruszać:):):)

https://www.youtube.com/watch?v=0ih61-uU-zk\

https://youtu.be/IrbKAybwi2g – do tego ćwiczenia będziemy potrzebowali małej piłki np. do tenisa

https://youtu.be/mL4qoRQN3NE

https://www.youtube.com/watch?v=-F6pCqIImZ8

5. „Duszki leśne” – piosenka (przypomnienie)

https://www.youtube.com/watch?v=2tL0TZ-fS44

 

ŚRODA 14.04.2021

Karta pracy cz. 3 str. 43–44, 71

Dzień dobry kochane Tygryski! Na dzisiejszych zajęciach dowiemy się, jak dbać o świat wokół nas. Gotowi? Zaczynamy!

 

WTOREK 13.04.2021

Karta pracy cz.3 str. 42, 64

1. Postawa proekologiczna – zabawa dydaktyczna (Do tej zabawy będą nam potrzebne dwa kartoniki czerwony i zielony)

Rodzic wypowiada różne zdania. Dzieci trzymają w dłoniach kartoniki czerwony i zielony. Kiedy uznają, że opisywane zachowanie jest proekologiczne – podnoszą zielony kartonik. Kiedy uznają zachowanie za nieekologiczne – podnoszą czerwony kartonik. Przykłady zdań:

  • Gaszę światło w pokoju, kiedy z niego wychodzę.
  • Segreguję śmieci.
  • Niszczę rośliny.
  • Podczas mycia zębów mam cały czas odkręconą wodę.
  • Podczas pobytu w lesie lub na plaży głośno krzyczę.
  • Kiedy zjem cukierka, rzucam papierek na ziemię.
  • Nie depczę trawników.

2. Wiersz „Co to jest ekologia” – Klimkiewicz, W. Drabik

Co to jest ekologia?

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…

Krótka rozmowa nt. wysłuchanego wiersza:

  • Co to jest ekologia?
  • Czego dotyczy ta nauka?
  • Co oznacza słowo „szanować”?
  1. W lesie – opowieść ruchowa

Dzieci słuchają opowiadania rodziców i ilustrują jego treść za pomocą ruchu: Wyruszamy na wycieczkę do lasu. Wkładamy odpowiednie ubranie (dzieci naśladują ubieranie się), zabieramy ze sobą suchy prowiant i coś do picia. W trosce o czystość powietrza pojedziemy do lasu rowerami (kładą się na plecach, unoszą nogi i pedałują w powietrzu) . Wyjeżdżamy z miasta i skręcamy w polną drogę. Czujemy zapach kwiatów (wykonują kilka głębokich wdechów nosem), które rosną dokoła. Wysoko słychać śpiew skowronka (wyciągają głowy do góry) . Dojeżdżamy do skraju lasu. Tu zostawimy nasze rowery (dzieci wstają) . Dalej pójdziemy pieszo, ostrożnie stawiając kroki, by nie niszczyć roślin (idą, robiąc duże kroki i wysoko unosząc kolana) . Przeskakujemy przez wąski strumyk (przeskakują niewidoczną przeszkodę) . Spacerujemy ostrożnie po świeżej trawie na polance. Przechodzimy po pniu (idą, stawiając jedną stopę przed drugą) . Wracamy na skraj lasu, wsiadamy na rowery, wracamy do przedszkola (kładą się na plecach, unoszą nogi i pedałują w powietrzu) .

4. Zapraszam do wysłuchania piosenki o „Duszkach leśnych” i nauczenia się jej śpiewać:):):)

https://www.youtube.com/watch?v=2tL0TZ-fS44

5. Śmieciarka i pojemniki – ćwiczenia grafomotoryczne

KP3 s.42 (przypominam, że po śladzie rysujemy ołówkiem, można pokolorować obrazek)

6. Zabawy z literkami – „J, j”

a) Skojarzenia – zabawa dydaktyczna, kształtująca kompetencje językowe.

Rodzic podaje przymiotnik, dzieci mówią „jak” i dodają nazwę rzeczy, która im się z danym przymiotnikiem kojarzy, np.

mokry jak ………….(deszcz),

kwaśny jak ………….(cytryna),

wysoki jak …………(wieża),

gruby jak ……………(słoń),

ostry jak ……………..(nóż),

długi jak ……………..(wąż),

lekki jak ……………. (piórko),

słodki jak ………….. (czekolada)

b) „J” jak jajko – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z małą i wielką literą „j”. Rodzic pyta, jaką głoskę słychać na początku słowa „jak” (nawiązuje do poprzedniej zabawy) i czy dzieci znają jeszcze inne słowa z tą głoską. Dzieci podają słowa z głoską „j” w nagłosie (na początku), śródgłosie (w środku) i wygłosie (na końcu) wyrazu. Dzielą słowa na sylaby, określają ich liczbę, podejmują próby głoskowania prostych słów.

c) Rodzic pokazuje wielką i małą literę „j”.  Dzieci omawiają wygląd liter, szukają skojarzeń związanych z ich kształtem.

Literka J

d) Literka – spróbujcie ułożyć literkę „j” np. ze sznurka, tasiemki lub sznurowadeł.

e) Literka „J, j” – KP3 s.64

7. Zabawa przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

8. Praca plastyczna – do wyboru (nie trzeba robić od razu). Będziemy czekać na Wasze zdjęcia:):):)

a) Eko robot – praca techniczna. Waszym zadaniem będzie zrobić „eko robota” z dostępnych w domu materiałów takich jak np. butelki plastikowe, nakrętki, rolki po papierze toaletowym, pudełka po różnych produktach, kubeczki plastikowe, folia spożywcza, papier kolorowy, klej, nożyczki.

W załączniku przesyłam kilka zdjęć jak może wyglądać. Wam zostawiam inicjatywę wykonania.

Przykładowe obrazki ekorobotów

b) Wesołe doniczki – praca plastyczno-techniczna, ozdabianie własnymi kompozycjami doniczek. Dzieci z różnych materiałów plastycznych np. kolorowego papieru, bibuły, plasteliny, tasiemek itp. tworzą ozdoby o tematyce ekologicznej według własnych pomysłów, np. kwiaty, słońce, rośliny, zwierzęta, motyle. Następnie przyozdabiają doniczkę.

 

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

Karta pracy cz. 3 str. 41

Cześć kochane Tygryski! Dziś dowiemy się, jak możemy pomóc naszej planecie. Zapraszam do wspólnej zabawy! 🙂

  1. Na początek jak zawsze gimnastyka! Bo w zdrowym ciele zdrowy duch!
    https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&t=96s
  2. Na dodatek trochę gimnastyki z Panią Patrycją 😊
    https://www.youtube.com/watch?v=besY04azHTM
  3. Następnie posłuchajcie wiersza https://www.youtube.com/watch?v=agxxVu_aa3A i poproście Rodziców o przeczytanie pytań. Spróbujcie odpowiedzieć na nie:
  • Kto był głównym bohaterem opowiadania?
  • W jakie miejsce wybrali się bohaterowie?
  • Jak Kuba i Buba zachowywali się w kinie?
  • Co niewłaściwego zrobili?
  • Jak powinni się zachować?
  • Czy wiecie, dlaczego nie można śmiecić?
  • Co by się stało, gdyby ludzie po sobie nie sprzątali?

      4. Wiesz w jaki sposób należy segregować śmieci? Jeśli nie to Profesor Szymon zarapuje dla Was piosenkę o segregacji 😊 https://www.youtube.com/watch?v=L0saEsaDPG4

      5. Teraz sprawdzimy, czy zapamiętaliście do jakich pojemników należy wyrzucać śmieci. Zagrajcie w EKOterminatora! https://lechnet.ecoharmonogram.pl/

      6. Jak wiecie, jesteśmy Kubusiowymi Przyjaciółmi Natury. Obejrzycie film o tym, jak segregować śmieci i jak można z nich stworzyć coś nowego.

    7. Gotowi na wyzwanie? Zagracie w śmieciobranie z Kubusiem! https://kubus.pl/gry-i-zabawy/smieciobranie/

    8. Teraz kolorowanka. Patrzymy na rodzaj odpadów umieszczony na kubku, następnie sprawdzamy, do którego pojemnika powinien powędrować. Pokolorujcie pojemniki na odpowiedni kolor.

https://1.bp.blogspot.com/-Fk_hUZSwHe8/XprsIfeBxYI/AAAAAAAASQY/wAammej6xHI-RUx3gT4bHdk9Otgi7_kHACLcBGAsYHQ/s1600/01BE6017-4916-49FD-985C-9691EB213D8D.jpeg

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: ACH TA POGODA

PIĄTEK 9.04.2021

Karta pracy cz.3 str. 56

Ciekawe zjawiska pogodowe

Witajcie Tygryski, dziś będzie bardzo intensywnie. Przygotowałam kilka propozycji zadań. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie:):):)

1. Powitanie – rodzic zadaje dziecku zagadkę:

Wieje i cichnie, znowu się zrywa

Jest na polach, w lesie bywa.

Dmucha w żagle, drzewa kładzie,

Liście zrywa w listopadzie.    (wiatr)

Do tego zadania będą potrzebne nam nożyczki. Można wydrukować, a jeśli nie ma takiej możliwości to poproście rodziców o napisanie wyrazu na kartce oraz literek do powycinania. Ułóżcie z poniższych liter wyraz wiatr, podzielcie na sylaby oraz spróbujcie przegłosować.

Załącznik 1.

Wiatr 2

2. Posłuchajcie teraz uważnie wiersza: „Wiosenny wietrzyk”

Mały wietrzyk wiosenny

ledwie w drzewach zaszumi,

ledwie w krzakach zamruczy,

jeszcze gwizdać nie umie, jeszcze się uczy.

Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.

Znalazł listki – zapiał na listkach.

Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.

Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.

Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.

Albo szepcze tak, że milczy prawie.

Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.

A on jest.

Tylko słucha słowika.

Krótka rozmowa nt. wiersz:

– Skąd dochodziły odgłosy wiatru?

– Kogo słuchał wiatr?

3. Zastanawialiście się kiedyś jak powstaje wiatr?

Wiatr jest jednym ze zjawisk pogody. Tworzy się, gdy powietrze nagrzeje się w sposób nierównomierny. Różnice temperatur powietrza ciepłego i zimnego powodują ruch, czyli powstawanie wiatru. Może być delikatny albo gwałtowny. Od siły wiatru zależy jego nazwa. Znad morza wieje lekki wiatr, zwany bryzą. Morze jest wtedy spokojne, a trawy na wydmach lekko się poruszają. Wicher to odmiana bardzo silnego wiatru mogącego zrywać dachy i łamać drzewa. Jego najsilniejszym przykładem jest huragan występujący tylko nad oceanem, gdzie temperatura wody jest bardzo wysoka. W polskich górach za to czasem wieje halny, czyli ciepły, suchy, porywisty wiatr skierowany ku dolinom

Dla lepszego poznania tego zjawiska zapraszam do obejrzenia filmu

(film składa się z 3 części, my skupimy się na pierwszej dotyczącej wiatru, proszę żeby zatrzymać film po 1 części – 6min 35 sek., żeby dzieci nie rozpraszało. Po zakończonych zajęciach można puścić dalej)

4. W jaki sposób określamy wiatr w zależności od jego siły?

Dzieci próbują  wymienić określenia dotyczące wiatru (określenia takie jak: wietrzyk, wiaterek, wiatr,  wichura, wietrzysko, huragan, sztorm itp.).

5. Ćwiczenia oddechowe „Fruwająca bibuła, papier, piórko”

 Dziecko otrzymuje kawałek bibuły, papieru, piórka itp. i dmucha na nie tak aż spadnie na dywan z różną siłą

6. Kolejnym zjawiskiem pogodowym jest tornado

Czy wiecie, co to jest tornado i jak ono powstaje?

Krótko mówiąc:  tornado powstaje z chmury burzowej, ciepłe powietrze wznosi się z bardzo dużą prędkością, w dół schodzi chłodne i tworzy się wirujący lej.

A teraz eksperyment. Tornado w butelce. Zapraszam do obejrzenia filmu a potem możecie sami wykonać doświadczenie. Potrzebne będą 2 butelki,2 nakrętki,  taśma dwustronna lub klej, woda.

7. Skąd się bierze tęcza – wysłuchanie wiersza M. Konopnickiej pt. „Tęcza”

Tam wysoko, tam nad głową
Widzę wstęgą kolorową.
Siedem barw ta wstęga ma.
Liczymy razem Ty i ja.
Pierwszy kolor czerwony, jak maki na łące,
Drugi pomarańczowy, jak słońce zachodzące,
Trzeci jest żółty jak bananów kiście,
Czwarty zaś kolor zielony, jak wiosenne liście,
Piąty błękitny jak niebo przy pogodzie,
Szósty zaś granatowy jak chabry w ogrodzie.
Siódmy jest fioletowy jak fiołki na parapecie.
Skąd tu tyle kolorów?
Czy Wy już to wiecie?
Trochę deszczu, trochę słońca,
To jest tęcza barwnie lśniąca.
Zapoznanie dzieci ze zjawiskami atmosferycznymi – (deszcz, burza, słońce, tęcza).

Omówienie treści wiersza, rozmowa kierowana pytaniami.
· Gdzie znajdowała się tęcza? (na niebie)
· Jak wygląda tęcza opisana w wierszu? (jest kolorowa)
· Z ilu kolorów składa się tęcza? (siedmiu)
· Kiedy powstaje tęcza? (kiedy pada deszcz i świeci słońce)
· Czego znakiem jest tęcza? (pogody)

8. „Kolorowy most na niebie” – zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania tęczy, nazywanie kolorów tęczy.
Tęczę można obserwować na niebie tuż po deszczu, kiedy świeci słońce, a w trawie błyszczą kropelki wody. Można również zaobserwować tęczę podczas rozpryskiwania strumienia wody podczas kiedy świeci słońce np.: z węża ogrodowego przez przystawienie palca do otworu wylotowego.

https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

9. Tęcza malowana gąbką – twórcza zabawa plastyczna.

Rozwijanie nowych doświadczeń plastycznych oraz sprawności motoryki małej i wyobraźni twórczej. Rozpoznawanie i nazywanie kolorów tęczy. Rewelacyjny pomysł na stworzenie tęczy z wykorzystaniem gąbki do mycia naczyń:)

Potrzebne będą: gąbka do zmywania naczyń, farby w kolorach tęczy (żółta, pomarańczowa, czerwony, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy), biała katrka-A4, pędzelek do pokrycia kolorami gąbki. (poniżej znajduje się link do filmiku w jaki sposób wykonać tęczę za pomocą gąbki)

https://www.youtube.com/watch?v=1q49n6yWQos

10. Jak powstają chmury

https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM

11. Na koniec trochę ruchu

https://youtu.be/fKECl8F-rCY

Czwartek 8.04.2021r.

Karta pracy cz. 3 str. 54 – 55

  1. Nasze dzisiejsze zmagania zaczniemy przy pogodnych ćwiczeniach z muzyką:
    https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&t=71s
  2. Teraz posłuchaj wiersza https://www.youtube.com/watch?v=jRbNW3aE7_s i odpowiedz na pytania:
    • Kto był głównym bohaterem?
    • Jakie postacie wezwała do siebie natura?
    • Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?
    • Opisz pogodę w poszczególnych porach roku.
  3. Zagrajcie w pogodowe memory, sprawdźcie swoją spostrzegawczość!
    https://learningapps.org/watch?v=pfv9gskp320
  4. Zobacz, jak powstaje deszcz https://www.youtube.com/watch?v=rvTLwn27mE4?

  5. Chcesz dowiedzieć się, skąd się bierze deszcz i czym właściwie są chmury? Zrób EKSPERYMENT! https://www.youtube.com/watch?v=KdtRhnwMysU
  6. Chcecie wiedzieć w którą stronę wieje wiatr? Stwórzcie swój własny wiatrowskaz!

       Co jest potrzebne do zabawy :

ŚRODA 7.04.2021

Karta Pracy cz. 3 str. 52, 53

Propozycje zadań na dzisiaj:):):)

 

Zadanie 1 „Skojarzenia”

Do tego zadania będzie nam potrzebna kartka i kredki. Poproście rodziców by na środku kartki napisali wyraz POGODA. Waszym zadaniem będzie narysować, z czym wam się ten wyraz kojarzy.

Zadanie 2 „Znaczki pogody”

Symbole pogody

a) Nazwijcie symbole pogody

b) Dopasujcie symbole do opisu. Jeśli jest w domu drukarka można wydrukować. Wycinamy symbole pogody i opisy, gdy już jest wszystko zrobione proszę by rodzic przeczytał opis a zadaniem dziecka jest odnalezienie właściwego znaczka. Jeżeli nie ma drukarki to poproszę oby rodzic odczytał opisy, ale w różnej kolejności a zadaniem dziecka jest wskazać odpowiedni obrazek.

Zadanie 3 „Pogoda na cztery pory roku” – opowieść relaksacyjna

Usiądźcie sobie wygodnie i zamknijcie oczy. Wybierzemy się na łąkę.  Posłuchajcie.

Idziesz powoli, rozglądasz się. Wiosna zagościła już na dobre. Motyl frunie między kolorowymi kwiatami, a trawa zazieleniła się na łące. Między drzewami przebłyskują promienie słońca. Delikatnie muskają skórę. Bezchmurne niebo zachwyca swoim kolorem, a delikatny wietrzyk lekko porusza włosami. Oddychasz równo, spokojnie, słuchasz śpiewu ptaków. W oddali słyszysz, jak spływa strumień. Delikatnie prześlizguje się między kamieniami. Woda pluszcze. Siadasz pod drzewem. Na niebie pojawił się obłoczek. Patrzysz, jak płynie. Powoli zaczyna padać deszcz… kap, kap, kap. Delikatne krople spadają na trawę, kwiaty. Wystawiasz rękę… deszcz spływa po Twojej dłoni. Słyszysz delikatny szum wiatru. Wychodzi słońce. Motyle wracają nad łąkę. Wstajesz i idziesz do domu. Czujesz się wypoczęty.

Rozmowa nt. opowiadania

– Jak pora roku zagościła?

– Co przebłyskuje między drzewami?

– Kogo słychać śpiew?

– Jaki kolor ma trawa?

– Co zaczyna padać z nieba?

Spośród przygotowanych wcześniej symboli pogodowych, niech dzieci wybiorą (wskażą) te, o których usłyszały w opowiadaniu (słońce, deszcz, wiatr,)

Zadanie 4 „Rebusy pogodowe”

Spróbujcie przegłosować wspólnie z rodzicami nazwy obrazków z poszczególnych rebusów – dzieci 5-letnie, a dzieci 4-letnie niech podzielą na sylaby. Następnie powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku wyrazu. Wytnijcie obrazki z poszczególnych rebusów i litery, ułóżcie w podanej kolejności. Ułóżcie
z pierwszych liter wyraz (powstanie rozwiązanie). Jeżeli nie ma możliwości wydrukowania, proszę na małych karteczkach napisać skazane litery a dziecko spróbuje je ułożyć w odpowiedniej kolejności. (Ta sama zasada, co wspomniałam wyżej).

Rebusy pogodowe

Zadanie 5 „Kalendarz pogody”

Zadanie na cały następny tydzień:):):) Każdego dnia obserwujcie pogodę i narysujcie w swoim kalendarzu odpowiedni symbol pogody. (Rodzice mogą z boku wpisać godzinę, o której była sprawdzana i tym samym dowiemy się jak się pogoda zmieniała w ciągu dnia). Efekty swojej pracy prześlijcie w przyszłym tygodniu i zostaną dodane do naszej fotogalerii.

Kalendarz pogody

Na sam koniec zapraszam do posłuchania piosenki o pogodzie:):):)

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

Czwartek 1.04.2021

Kochane Tygryski!

Święta Wielkanocne zbliżają się do nas wielkimi krokami. Świetnie poradziliście sobie z przygotowanymi przez nas zadaniami. Brawo, jesteśmy z Was bardzo dumne!

Pragniemy w imieniu własnym oraz całego Personelu Przedszkola nr 3 w Radzionkowie złożyć życzenia: zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością. Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodzinnym oraz wesołego „Alleluja”!

Zapraszamy na nasze Wielkanocne przedstawienie:

https://youtu.be/V2_eb_wJddQ

Środa 31.03.2021

Powoli zbliża się Wielkanoc, w tym roku będzie się ona różnić. W piosence „Święta, biją dzwony”, którą już dobrze znacie, będzie mowa o symbolach związanych z Wielkanocą.

Jednym symboli Wielkanocnych jest jajko – symbol życia. Dziś chciałam Was zaprosić do zabawy z jajkiem, a dokładnie będą to eksperymenty.

Na początek zabawcie się w detektywów i odszukajcie gdzie mama trzyma w domu jajka. Jeśli, już znaleźliście to gratuluję. Teraz weźcie talerzyk i rozbijcie jajko. Z czego składa się jajko? Oczywiście, że z żółtka, białka i skorupki.

A czy zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób można oddzielić żółtko od białka? Zapytajcie mamę jak to robi, na pewno każda ma swój sposób:) Ja też Wam dziś chciałam zaproponować jeden z nich. Potrzebna nam będzie butelka plastikowa. Ściskamy mocno butelkę, przykładamy do żółtka i puszczamy, delikatnie ją opuszczając.

Zadanie 1.

  1. „Jajka wielkanocne malują się same”
  • Potrzebujesz dużo łupin z cebuli. Jeśli chcesz uzyskać dwa kolory przygotuj oddzielnie łupiny cebuli żółtej i czerwonej. Możesz również wykorzystać łupiny z orzechów włoskich. Przygotuj również garnek z wodą, jajka oraz odrobina masła.
  • Do garnka włóż jajka, łupiny cebuli, wlej wodę. Jajka muszą gotować się w łupinach cebuli.
  • Jeśli chcesz uzyskać ciemniejszy kolor jajek, ugotuj je w większej ilości łupin. Jeżeli chcesz żeby, były jasne, farbuj je w małej ilości łupin lub ugotowane jajka włóż tylko na chwilę do gotujących się łupin.
  • Na koniec, chcąc uzyskać piękny, błyszczący kolor, ugotowane jajko natłuśćcie lekko odrobiną masła.

Jak to się dzieje, że skorupka zmienia kolor? – wyjaśnienie

Pigment zawarty w łupinach cebuli wytrąca się podczas gotowania. Jest on naturalnym barwnikiem. Jeśli włożymy do niego jajko czy tkaninę, to zmieniają one swoją barwę. Skorupka jajka jest porowata, dzięki temu łatwo przyjmuje barwnik. Nie wszystkie materiały dają się łatwo farbować.

Zadanie 2

2.„Kiedy jajko pływa, a kiedy tonie”?

Potrzebne rzeczy:

  • jajko,
  • słoik,
  • woda,
  • sól
  • słomka lub patyczek od szaszłyka

Przebieg doświadczenia:

Włóż do słoika jajko i zalej je wodą. Jajko powinno zatonąć lub pływać przy dnie.

Dosypuj soli do wody, mieszając między ścinkami słoika a jajkiem wąską słomką lub patyczkiem do szaszłyków. Zwróć uwagę na moment, w którym jajko będzie mogło unosić się na dowolnej głębokości. Przy dalszym dosypywaniu soli zauważysz, że w pewnym momencie jajko wypłynie i nie będzie chciało już zatonąć. Co się stało?

Wyjaśnienie:

Początkowo gęstość jajka była nieznacznie większa od gęstości wody – dlatego jajko zatonęło. Dosypując coraz większe ilości soli, zwiększamy gęstość roztworu solanki. W pewnej chwili dochodzimy do sytuacji, kiedy to gęstości jajka i solanki są równe – wtedy jajko może unosić się na dowolnej głębokości. Gdy soli w wodzie jest więcej, gęstość solanki robi sie większa od gęstości jajka i wypiera je na powierzchnię.

Zadanie 3

Wielkanocne zagadki

  1. Leżą w koszyczku
    pięknie wystrojone,
    malowane, pisane,
    drapane lub kraszone (pisanki)
  2. Żółciutka kuleczka
    Co wychodzi z jajeczka. (kurczaczek)
  3. Jeden taki dzień
    w całym roku mamy,
    że gdy nas obleją,
    to się nie gniewamy (śmigus – dyngus)
  4. Pyszna zupa – pierwsza klasa
    Jest w niej jajko, jest kiełbasa (żurek)
  5. Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
    więc każde dziecko na niego czeka.
    Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
    bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (zajączek)
  6. Z ziaren lub biały,
    Najlepszy jest świeży.
    A jego kromeczka
    Też w koszyczku leży (chleb)
  7. W kopalni – twarda jak skała,
    w sklepie czysta i biała.
    Wystarczy jej szczypta mała,
    by zupa smaku nabrała. (sól)
  8. Tę z piasku stawiają,
    dzieci na plaży,
    o tej wielkanocnej
    każdy łasuch marzy. (babka)
  9. Ten prawdziwy na hali
    najlepiej się czuje,
    ten cukrowy w świątecznym
    koszyku króluje. (baranek)
  10. Co z niego wyrośnie?
    Trudno to powiedzieć.
    Musi je mamusia,
    kokoszka wysiedzieć. (jajko)

 

Rozwiązaliście już wszystkie zagadki!  Brawo dla Was! A teraz weźcie kartkę z bloku podzielcie ją na cztery części i w każdym okienku narysujcie po jednym rozwiązaniu zagadki np. baranka, pisankę itp.

Zadanie 4

Zabawa „Pieczemy babkę”

„Pieczemy babkę” – opowieść ruchowa. Dziecko siedzi np. na dywanie lub przy stoliku. Mama lub tata opowiada a zadaniem dziecka jest ilustrowanie ruchem opowieść: (czytamy powoli, żeby dziecko miało czas na zastanowienie się)

Zbliżały się święta Wielkiej Nocy. Gospodyni pomyślała, że musi upiec jedno z tradycyjnych ciast. Wybór padł na babę. Najpierw przygotowała sobie dużą misę. Potem wsypała do niej kilka garści mąki. Rozgniotła w rękach masło i dołożyła do mąki. Wlała trochę mleka i wrzuciła sześć jaj. Rozbiła skorupki: jedną, drugą, trzecią, czwartą, piątą, szóstą. Pomieszała. Raz jedną ręką, raz drugą, raz jedną, raz drugą. Kiedy ciasto było wymieszane, gospodyni wrzuciła rodzynki i skórkę pomarańczy. Pomieszała. Następnie odstawiła, by ciasto wyrosło… Musiała trochę poczekać. Raz, dwa, trzy… już wyrosło. Gospodyni przełożyła ciasto do formy i włożyła do piekarnika. Po upieczeniu wyjęła wspaniałą, pachnącą, świąteczną babkę. Ale pachnie!

Wtorek 30.03.2021

Kochane Tygryski! Dziś przygotowałam dla Was kilka niespodzianek. Mam nadzieję, że Wam się spodobają! 🙂 Oto i one:

  • Wielkanoc z dinozaurami – malujemy gigantyczne pisanki! Zapraszam Was do zabawy w ruchu. To świetne ćwiczenia gimnastyczne z dinozaurami, kto podejmie się wyzwania?
    https://www.youtube.com/watch?v=FfwAlxcPD8Q
  • Znajdź różnice – bystre oko przedszkolaka. Twoim zadaniem będzie znalezienie różnic między obrazkami. Sprawdź, ile ich odnajdziesz! 🙂
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=iJQxWKpbPcE
  • Wielki gwar w kurniku” – zabawa matematyczna. Przygotuj liczmany (kamyczki, patyczki, klocki, itp.) i rozwiąż poniższe zadania razem z Rodzicem (dzieci poprzez dokładanie, odkładanie liczmanów rozwiązują działania, dodatkowo mogą wskazywać cyfrę do podpisania wyników działań (osobne karteczki z napisanymi cyframi 1,2,3,4 itd.).

W kurniku mieszka 6 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?

W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy, a po lewej są 3. Ile grzęd jest w kurniku?

Kwoka ma 3 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile razem kwoka ma piskląt?

W kurniku było 9 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 1 kura wybiegła z kurnika. Ile kur pozostało w środku?

W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku?

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

 

1. Posłuchajcie bajki – Wielkanocna kurka

Na Wielkanoc rolnik Janek kupił na ryneczku małą kurkę białopiórkę w złotym pudełeczku.

Kiedy Janek ją kupował, kurka przyrzekała, że będzie mu duże jajka w kurniku składała.

Janek z żoną piękny kurnik kurce zbudowali i codziennie na jajeczka świeżutkie czekali.

Ale kurka wcale jajek nieść nie zamierzała. Jadła ziarno, piła wodę i odpoczywała.

Janek łapał się za głowę:

– Co to jest za zwierzę! Kurka, co nie znosi jajek? Oczom swym nie wierzę!

Dni mijały bardzo szybko. Święta się zbliżały. Ale jajka się w kurniku wciąż nie pojawiały.

W końcu Janek postanowił:

– Trzeba kurkę sprzedać! Z tak leniwą kurą, żono, czeka nas tu bieda!

Słysząc słowa gospodarza, kurka się przyznała:

– Wiem! Nie byłam dobrą kurką, bo leniuchowałam!

Zagdakała więc cieniutkim i niewinnym głosem:

– Gospodarzu! Gospodyni! Wybaczcie mi, proszę!

Siadła prędko do skrzyneczki i zniosła jajek kilka. No, a potem ze dwadzieścia, nim minęła chwilka.

Sprytna kurka miała jeszcze jedną niespodziankę. Raz znosiła zwykłe jajko, a raz znów pisankę.

Na ten widok Janek z żoną prawie oniemieli. Takich dziwów jeszcze nigdy w życiu nie widzieli.

Pokochali swoją kurkę. Jajeczka zebrali. I za świąteczne wypieki zaraz się zabrali.

Gdy potrawy wielkanocne były już gotowe, poszli po biały koszyczek i wstążeczki nowe.

Potem koszyk na Wielkanoc pięknie przystroili. Do koszyczka ciasta oraz pisanki włożyli.

A w sobotę wielkanocną pięknie się ubrali i do wioski ze święconką razem się wybrali.

Sąsiedzi, widząc to wszystko, bardzo się dziwili, lecz po świętach chętnie jajka od Janka kupili.

Odkąd kurka niosła jajka, dobrze im się żyło. Wszyscy bardzo się kochali, aż popatrzeć miło.

2. Po wysłuchaniu bajki chyba już bez trudu wymienicie zwyczaje i tradycje świąteczne związane z Wielkanocą:

– Malowanie jajek,

– Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek),

– Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego,

– Świąteczne śniadanie,

– Śmigus – dyngus.

3. Zapraszam na masażyk relaksacyjny „Sen kurki”. (wykonujemy go na plecach dziecka)

Stara kurka mocno śpi o jajeczkach sobie śni:

Śniła jej się pisaneczka cała w kolorowych kropeczkach (uderzenia paluszkami – kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe gwiazdeczki (rysujemy gwiazdki i uśmiech)

Na jednej malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

Na drugiej, żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Nagle słychać krzyk w kurniku

Kogut pieje: – ku-ku-ry-ku! (ostukujemy paluszkami plecy)

Stara kurka się zbudziła

Raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy)

 4. Wielkanocny koszyczek – poniższe zdjęcie przedstawia wielkanocny koszyczek, powiedzcie co się w nim znajduje. Czy wasze koszyczki też będą zawierały takie produkty? Spróbujcie wyjaśnić wspólnie z rodzicami symbolikę produktów znajdujących się w koszyczku.

5. Koszyczek wielkanocny – praca plastyczna

Przygotujcie sobie kartkę i kredki i narysujcie swój koszyczek wielkanocny.

Czekamy na Wasze zdjęcia:):):)

FOTORELACJA

Duzi i mali obrońcy przyrody – pracy zdalnej ciąg dalszy

Ach ta pogoda – praca zdalna naszych Milusińskich:):):)

Wielkanoc tuż, tuż czyli przygotowania do świat Wielkanocnych – praca zdalna Tygrysków

Rakieta w wykonaniu Tygrysków

W tym tygodniu zgłębialiśmy tajemnice kosmosu. Podczas zajęć wykorzystaliśmy klocki Dienesa do zbudowania rakiety, a że lubimy bawić się tymi klockami na koniec zajęć układaliśmy swoje pomysły:)

Przygotowujemy się do świąt – siejemy owies

Tygryski zakładają wiosenny ogródek 🙂

#ZespółKolorowychSkarpetek czyli 21 marca – Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa

YouTube video

Pierwsze oznaki Pani Wiosny

Tygryski programują czyli Gemibot w akcji

YouTube video

Gwiazdozbiory i konstelacje gwiazd

Zabawy z patyczkami

W tym tygodniu poznaliśmy literkę „Ł”. Jednym z zadań w ramach zajęć było ułożenie literki z patyczków, a że bardzo lubimy te zabawy więc potem „uruchomiliśmy” naszą wyobraźnię i układaliśmy przeróżne obrazki. Zobaczcie sami:):)

Spotkanie z pieskiem

Wirusoochrona

W ramach zajęć popołudniowych realizowaliśmy program „Wirusoochrona”. Poznaliśmy zasady dbania o higienę, uświadomiliśmy sobie konieczność dbania o czystość oraz poznaliśmy również zasady zdrowego żywienia.

 

Wiosna tuż tuż…

Zabawa w paleontologa – badamy skamieniałości 

Poranna gimnastyka

[Not a valid template]

Być jak … Picasso – czyli kubizm w przedszkolnym wydaniu

YouTube video

Być jak … Wassily Kandinsky – czyli rozwijamy kreatywność i pomysłowość

YouTube video

Muzyczne poranki z Bum – Bum Rurkami

Kubusiowi Przyjaciele Natury – Dbam o aktywność fizyczną

„Jak powstaje spektakl teatralny?” – zabawy w aktorów

Tłusty czwartek u Tygrysków

Nasze zabawy

Mali rzeźbiarze

Eksperymenty z wodą – „Co pływa, a co tonie”

Malarzem być – kreatywne zajęcia plastyczne

Abstrakcja – z czym to się je? Burza mózgów i pomysłów

Słodkie przeliczanie Kubusiowych miodków

Muzyczne przygody bałwanka Finka

„Kubusiowi Przyjaciele Natury – dbamy o rośliny i zwierzęta”

Bal  u Tygrysków