V Jeżyki

Grupa V „Jeżyki”

Dzieci 5- 6 letnie

„Igły jak u sosny na grzbiecie mu wyrosły.

Ma długi czarny ryjek, potrafi pokonać żmiję!

Zjada tłuściutkie robaki… My wiemy kto to taki:

Mały śmieszny zwierz nazywa się JEŻ!”

 

PAŻDZIERNIK

Wszyscy już na dobre zadomowiliśmy się w przedszkolu. Wrzesień przyniósł mnóstwo ciekawych zajęć, miłych spotkań i innych atrakcji. Mamy nadzieję, że i w październiku nie zabraknie  interesujących wydarzeń. A oto co przed nami:

1.Sztuka bycia razem

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
  • kształtowanie prawidłowych chwytów dłoni
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
  • kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób
  • kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją podczas przegranej
  • uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
  • kształtowanie zdolności empatii

OBSZAR SPOŁECZNY

  • umacnianie więzi między dziećmi w grupie
  • doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej
  • wdrażanie do samooceny oraz oceny zachowań i postaw innych
  • wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich
  • rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”
  • doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
  • kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3
  • stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1–3
  • doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie
  • rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

2. O czym szumią drzewa

OBSZAR FIZYCZNY

  • kształtowanie zwinności, zręczności i szybkości
  • kształtowanie umiejętności spontanicznego poruszania się w rytm muzyki
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności mówienia o swoich odczuciach
  • kształtowanie postawy proekologicznej
  • uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • rozwijanie samodzielności oraz budowanie poczucia sprawstwa w przygotowaniu materiałów do zajęć
  • wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania zadań
  • wdrażanie do podjęcia współpracy oraz zdrowej rywalizacji w parach i w zespołach

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozwijanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
  • rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej
  • doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach
  • doskonalenie umiejętności dokonywania pomiarów
  • rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z wykorzystaniem różnych materiałów
  • kształtowanie umiejętności układania rytmów
  • zapoznanie z kolejnością pór roku, miesięcy i dni
  • rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem, wyrażanie zjawisk pozamuzycznych – odgłosy lasu
  • zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków
  • doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami
  • wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.

3. Jesienne strategie zwierząt

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie czynności precyzyjnych, takich jak wiązanie sznurka (wstążki), rozłupywanie orzechów
  • rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • nabywanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
  • nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne osób z najbliższego otoczenia
  • rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
  • uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
  • respektowanie zasad i norm obowiązujących w grupie
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

OBSZAR POZNAWCZY

  • kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem
  • poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym
  • doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”
  • budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów
  • rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
  • doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter)
  • rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne
  • rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę
  • rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach
  • doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

4. Dbamy o bezpieczeństwo

OBSZAR FIZYCZNY

  • zachęcanie do uczestnictwa w zabawach ruchowych zorganizowanych przez nauczyciela i samodzielnie w grupie rówieśniczej
  • kształtowanie nawyku wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych – wiązania sznurówek, posługiwania się nożem i widelcem

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i uczuć osób w otoczeniu
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
  • rozbudzanie świadomości, że uczucia przyjemne i nieprzyjemne odczuwają wszyscy ludzie
  • kształtowanie nawyku szukania wsparcia w sytuacji trudnej
  • wdrażanie do podejmowania wysiłku w sytuacji napięć

OBSZAR SPOŁECZNY

  • dostrzeganie konieczności znajomości swojego adresu zamieszkania
  • uświadomienie różnic między osobą znaną/bliską a nieznajomą
  • budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
  • integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
  • rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swoich działań
  • rozwijanie umiejętności oceny postępowania swojego i innych

OBSZAR POZNAWCZY

  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
  • doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „d” „D”
  • uświadomienie związku między sytuacjami a ich konsekwencjami
  • utrwalenie znajomości europejskiego numeru alarmowego 112
  • kształtowanie pojęcia liczby cztery, poznanie cyfry 4
  • doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
  • doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
  • wzbudzenie rozumienia konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego przez pieszych
  • wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć

W tym roku szkolnym nasza grupa bierze udział w programach i projektach:

I Ogólnopolski Program Kraina Zmysłów

 Sensorycznie się rozwijam, bo biegam, skaczę, badam i dotykam

Kraina Zmysłów – plakat informacyjny

 

Program Edukacyjny „Sensosmyki”

 

Projekt czytelniczy „Mały miś w świecie wielkiej literatury”

 

Projekt BohaterON w Twojej Szkole

Śpiewamy, tańczymy muzykujemy…

Owocowy blues

1. Na zmartwienia i na żale
dżem ci zrobi doskonale,
bowiem w dżemie siła drzemie.
Owocowy blues!

Ref. Blues, blues, blues owocowy,
taniec pyszny to i zdrowy,
słodki jak jabłkowy mus!
Owocowy blues!

2. Na zgryzoty i kłopoty
bardzo dobre są kompoty,
czy śliwkowe, czy gruszkowe,
każdy o tym wie!

Ref. Blues, blues, blues owocowy…
3. Chcesz być silny tak, jak smok,
owocowy tankuj sok!
Malinowy, porzeczkowy,
każdy dobry jest!

Ref. Blues, blues, blues owocowy,
taniec pyszny to i zdrowy,
słodki jak jabłkowy mus!
Owocowy blues!

Zakończenie:
Owocowy blues! Oh, yeah…

Przyjaźń – wielka sprawa

1.Tomek Kaśka, Michał, Ela,
każdy szuka przyjaciela,
z nim się może wszystko zdarzyć,
razem zawsze lepiej marzyć.

Ref. Nie stój sam, wyciągnij rękę,
z przyjaciółmi nuć piosenkę.
Nie stój sam, wyciągnij rękę,
z przyjaciółmi nuć piosenkę.

2. Można pobiec na huśtawkę
i z gałęzi zrobić tratwę,
razem odpowiadać echu,
śpiewać lub pękać ze śmiechu.

Ref. Nie stój sam, wyciągnij rękę…

3. A gdy smutek cię dopada,
jest przyjaciel i jest rada,
jeśli dbasz o swoją przyjaźń,
ona nigdy nie przemija.

Ref. Nie stój sam, wyciągnij rękę…

Piosenka o zimowym śnie

1. Jeżyk zwinął się w kuleczkę,
smacznie sobie śpi.
Przykrył się kołderką z liści,
wiosna mu się śni.

Ref. La, la, li, li, śpij, jeżyku, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.

2. Wiewióreczka w dziupli swojej
smacznie sobie śpi.
Nazbierała garść orzechów,
wiosna jej się śni.

Ref. La, la, li, li, śpij, wiewiórko, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.

3. Miś kudłaty w swej jaskini
smacznie sobie śpi.
Zjadł już miód i pochrapuje,
wiosna mu się śni.

Ref. La, la, li, li, śpij, misiaczku, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij.

4. Śpią zwierzątka w swoich domach,
miłe mają sny.
Śpią cichutko i spokojnie,
zaśnij więc i ty.

Ref. La, la, li, li, śpij, kochanie, śpij,
la, la, li, li, o wiosence śnij

Czyta, liczy, tańczy, gra,

każdy „Jeżyk” fotkę ma.

„Jeżyki” w komplecie

Zwierzątka z liści – ćwiczymy kreatywność i wyobraźnię

Pajęcza sieć – nasze pierwsze próby z „szyciem”

Natura sensorycznym placem zabaw – jesienna wycieczka na Danielec

Ścieżka sensoryczna

W ramach realizacji zadań z zakresu integracji sensorycznej wybraliśmy się na krótki spacerek po ścieżce sensorycznej. Sprawdzaliśmy jak nasze stopy reagują różną temperaturę i fakturę powierzchni. 

 

Mozaikowe, jesienne serca

Jabłonie – farby plakatowe na 4 sposoby 

Malując jabłonie „Jeżyki” poznały różne techniki pracy farbami plakatowymi. Gałęzie drzew to nasze odbite na kartce dłonie, pnie namalowaliśmy pędzlami, liście powstały w wyniku stemplowania patyczkami higienicznymi, natomiast jabłka wykonaliśmy małymi gąbeczkami maczanymi w farbie i odbijanymi pomiędzy liśćmi. Efekt bardzo nam się podoba.

Dzień Chłopaka z jabłkowymi muffinkami w tle

Spacer do ogródków działkowych – nasze warzywne zbiory

Poznajemy owoce i warzywa wszystkimi zmysłami

Spotkanie z policjantami

Sensorek

Aby lepiej pobudzić nasz zmysł dotyku wykonaliśmy kukiełki do ćwiczeń dotykowych zwane „sensorkami”. Nasze sensorki powstały z różnych skrawków materiałów. Są naprawdę świetne.

Nasze zmysły

Jako mali odkrywcy zastanawialiśmy się jak możemy poznawać smak. Doszliśmy do wniosku, że potrzebnych nam jest do tego 5 zmysłów. W naszej sali postał także kącik zmysłów, który przyda się do zabaw sensorycznych.

Cztery żywioły

Dziś poznawaliśmy 4 żywioły i trochę eksperymentowaliśmy z powietrzem wodą i ogniem. Wiemy już, że zakręconą butelkę trudniej jest zgnieść niż odkręconą, że woda ma wielką siłę przyciągania 😉 oraz, że ogień, aby się palić potrzebuje tlenu.

Dzień Przedszkolaka

Na pewno wiecie, że 20 września obchodzimy Dzień Przedszkolaka. Z tej okazji Jeżyki wzięły udział w drużynowym konkursie dla prawdziwych przedszkolaków. Zadania wcale nie były łatwe: trzeba było rozpoznawać kolory po angielsku, znaleźć w sali przedmioty na literę k, odgadywać zagadki o ruchu drogowym, sprawnie liczyć kubeczki i współpracować budując z nich wieżę. 

Nasze „Jeżyki” to prawdziwe przedszkolaki, więc wszystkie zadania wykonały śpiewająco zbierając komplet punktów i nagród.

 

Świętujemy Międzynarodowy Dzień Kropki

W ramach „jeżykowych” obchodów Dnia Kropki poznaliśmy Vashti – dziewczynkę, której swój talent odkryła w malowaniu kropek! Na macie do kodowania ułożyliśmy wesołego Pana Kropkę oraz ozdobiliśmy go kolorowymi kropkami, każda z nich oznaczała talenty i umiejętności każdego z nas. Potem ćwiczyliśmy spostrzegawczość, koordynację wzrokowo – ruchową i rytmiczność bawiąc się białymi i czarnymi kropkami w rytm znanego nam już utworu „Clap, clap song”. Na koniec sprawdzaliśmy czy i my jesteśmy dobrzy w malowaniu kropek. Wykorzystaliśmy do tego patyczki higieniczne oraz własne paluszki. 

Kubeczkowe zabawy

W ramach zajęć popołudniowych bawiliśmy się kolorowymi kubeczkami ćwicząc spostrzegawczość, orientację przestrzenną oraz umiejętność odwozorwywania. 

Zdjęcie znad morza – wycinanka

To nasze pierwsze próby w całkowicie samodzielnym wycinaniu elementów obrazka. Chyba poszło nam całkiem nieźle!

„Clap, clap song” w naszym wykonaniu

Sensoryczne „O” – ćwiczymy pisanie

Poznajemy kulturę regionu – z wizytą na „Fyrtku”

Wielkość czcionki
Kontrast