Psycholog

PSYCHOLOG

mgr Magdalena Ciszewska

Zadania psychologa przedszkolnego:

1. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
3. Obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej);
4. Prowadzenie z dziećmi indywidualnych zajęć stymulujących rozwój;
5. Indywidualna pomoc dzieciom w trudnych sytuacjach (rozstanie rodziców, śmierć, choroba);
6. Wspieranie mocnych stron dziecka;
7. Konsultacje z nauczycielami, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
8.  Profilaktyka powstawania trudności rozwojowych;
9.  Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pomoc w podjęciu decyzji w kierowaniu dzieci na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
10. Konsultacje z rodzicami.

Godziny pracy w roku przedszkolnym 2023/2024:
Wtorek: 9.30 -14. 30
Czwartek: 10.30-15.30

ROK PRZEDSZKOLNY 2023/2024

ADAPTACJA W PRZEDSZKOLU

Przedszkole domem drugim jest – śpiewają co roku uśmiechnięte kilkulatki w niejednej kolorowej, usłanej dywanem sali. Czasem trudno w to uwierzyć wchodząc do przedszkolnej szatni pierwszego września o poranku. A jednak to naprawdę się dzieje 🙂
Wystraszony, wtulony w naszą nogę maluch może stać się prędzej czy później dziarskim przedszkolakiem, który chętnie idzie do kolegów, pań i zabawek tuż po zmianie butów
i buziaku na pożegnanie. Potrzebny jest mu jednak pełen szacunku i spokoju proces adaptacji.

Wiele cennych informacji na jego temat znaleźć można w tekście Reni Hannolainen
pt. Fakty i mity o adaptacji w żłobku i przedszkolu, do lektury którego serdecznie zachęcam.

Pomocą we wspieraniu dziecka w procesie przystosowania się do nowych warunków mogą okazać się również książeczki, dotyczące przebiegu dnia i zasad panujących w przedszkolu oraz te, które traktują o trudnościach związanych z rozstaniem z rodzicami. Listę takich książeczek, przygotowaną przez Aleksandrę Beltę-Iwacz, znaleźć można na stronie https://mamologia.pl/polecane-ksiazki-na-czas-adaptacji/

Wszystkim – dzieciom (od maluchów do starszaków), ich rodzicom oraz nauczycielom
i pracownikom naszego przedszkola – bo przecież wszyscy potrzebujemy dłuższej lub krótszej chwili, aby (po raz pierwszy lub ponownie) poczuć się bezpiecznie w przedszkolnym rytmie i oswoić
ze sobą nawzajem – życzę możliwie najspokojniejszego przebiegu procesu adaptacji oraz wiele ciepła, spokoju, cierpliwości i wyrozumiałości dla siebie i innych na ten czas. Powodzenia!

. . :  ARCHIWUM  : . . 

ROK PRZEDSZKOLNY 2022/2023

PRAKTYKUJEMY WDZIĘCZNOŚĆ

     

WDZIĘCZNOŚĆ – to słowo w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Dzieje się to nie bez przyczyny, bowiem już od wielu lat liczne doniesienia naukowe wskazują na jej dobroczynny wpływ na zdrowie psychiczne osób w każdym wieku.

Z badań wynika, że uważność na rzeczy, które możemy docenić, buduje długotrwałe poczucie szczęścia, chroni przed stresem i spadkami nastroju, zmniejsza materializm, prowadzi do lepszych relacji z innymi ludźmi, poprawia jakość snu, wzmacnia wytrwałość i pozwala lepiej formułować cele, a na dodatek sprawia, że zarówno ci, którzy ją okazują, jak również ci, którzy jej doświadczają stają się bardziej życzliwi dla innych (więcej przeczytacie TU).

Wraz z grupą Jagódek, przy wsparciu dwóch uroczych owieczek – Meli i Bogusi, które pokazały nam jak wdzięczność i jej brak wpływa na odbiór codziennych zdarzeń – postanowiliśmy przekonać się co się stanie, kiedy i my zaczniemy codziennie praktykować wdzięczność. Stworzyliśmy więc wspólnie SŁOIKI WDZIĘCZNOŚCI, do których w każdym momencie dnia możemy wrzucić karteczkę z rysunkiem tego, za co dziękujemy. 

Wy też możecie takie przygotować! 

Wystarczy jeden dowolny słoik, kredki i małe karteczki/kawałki papieru.

Każdego dnia zastanówcie się za co jesteście wdzięczni, narysujcie lub zapiszcie to na karteczkach i wrzućcie do słoika. Możecie to robić całą rodziną! To wspaniały element wieczornej rutyny, świetny sposób na dobry początek dnia i skuteczna metoda przeganiania popołudniowego znudzenia i marudzenia.

Swoje słoiki możecie także udekorować np. własnoręcznie wykonaną etykietą, naklejkami lub tak jak my – plasteliną.

Jeśli stworzycie taki słoik, możecie pochwalić się nim, wysyłając jego zdjęcie do swojego wychowawcy, a ja umieszczę je na tej stronie, aby wszyscy mogli podziwiać Wasze dzieło 🙂

W zrozumieniu idei wdzięczności może Wam także pomóc ta piosenka oraz bajka zawarta w teledysku do niej.

Powodzenia!

     

      

UCZYMY SIĘ PRZYJMOWAĆ PREZENTY

Przyjmowanie prezentów wydaje nam się dość banalnym, a do tego bardzo przyjemnym zadaniem, jednak wbrew pozorom zarówno dzieciom jak i dorosłym potrafi czasem przysporzyć trudności.
Co zrobić, kiedy prezent, który otrzymujemy nie jest taki, jak byśmy tego oczekiwali?
W jaki sposób odebrać prezent tak, żeby temu, kto nam go wręcza zrobiło się naprawdę przyjemnie? 

Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas wspólnych zajęć w tygodniu poprzedzającym Mikołajki.
Z pomocą przyjaciół ze Stumilowego Lasu umiejętność przyjmowania prezentów wytrenowaliśmy do perfekcji!

 

Coraz bliżej święta – na jednych z nas na dźwięk tego hasła spływa uczucie ekscytacji i radości, na innych – zimny pot, a na większość – zapewne i jedno, i drugie. Świąteczny czas to okres pełen okazji zarówno do wzruszeń, zacieśniania więzi w rodzinie, jak i do konfliktów i spięć. Jak to zrobić, żeby nasze Święta były naprawdę magiczne?

Chyba nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno warto zastanowić się nad tym, jakie są nasze oczekiwania wobec tego czasu i… odpuścić chociaż część z nich. Pogodzić się zawczasu z tym, że jeśli na szczycie listy naszych priorytetów postawimy idealnie wyprasowany obrus, perfekcyjnie umyte okna, doskonale zapakowane prezenty i 12 potraw – a do tego wszystkie te rzeczy chcemy przygotować własnymi rękami, to na stworzenie atmosfery spokoju i radości zapewne nie wystarczy nam zasobów, bo zniszczą nas frustracja, stres i poczucie przytłoczenia. Do naszych związanych ze Świętami emocji dochodzą jeszcze emocje naszych dzieci, które wobec nietypowego, świątecznego planu dnia, odświętnego stroju, odwiedzin dawno niewidzianych krewnych oraz konieczności dostosowania się do świątecznych zasad i tradycji mogą czuć się naprawdę zagubione. Jak pomóc im (a przez to również sobie) przygotować się do tego czasu w taki sposób, żeby był on jak najprzyjemniejszy? W poniższym tekście znajdą Państwo kilka wartościowych sposobów i porad.

Zachęcam do lektury.

http://www.naszekluski.pl/2016/12/swieta-z-dzieckiem/

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH W NASZYM PRZEDSZKOLU

 Miło nam poinformować, że w naszym przedszkolu wspieramy dzieci doświadczające trudności w zakresie regulacji emocji, relacji interpersonalnych oraz rozumienia i stosowania zasad funkcjonowania społecznego, pracując z nimi metodą Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Czym dokładnie jest TUS? Posłuchaj i dowiedz się: