Zostań w domu – Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

24.06.2020
Z okazji Dnia Ojca wszystkim Tatusiom składam najserdeczniejsze życzenia i zapraszam do wspólnych ćwiczeń z dziećmi.
1. Piosenka:
2. Gry interaktywne:
Mój tata-poznajemy się lepiej: https://wordwall.net/pl/resource/3047605

Co robi tata?Zabawa naśladowcza: https://wordwall.net/pl/resource/3047509

Tata, mama, dziecko-znajdźparę: https://wordwall.net/pl/resource/3058671
3. I na koniec bajka do posłuchania pt „Droga do szczęścia”
 
Pozdrawiam serdecznie!
Agnieszka Dudała
18.06.2020
Kochani! Wkrótce wakacje! W związku z tym zapraszam do ćwiczeń związanych z tą tematyką.
1. Czytanie/słuchanie ze zrozumieniem 
2. Dopasuj odpowiedź 
3. Szeregi. 
4. Dorysuj gałki lodów zgodnie z instrukcją.
5. Morze czy góry? Dopasuj elementy do miejsc wypoczynku.
6. Memory:
10.06.2020
W tym tygodniu zapraszam do dalszego zwiedzania zoo, w którym byliśmy ostatnio 🙂
1. Ćwiczenia interaktywne: (autor: Polskie Stowarzyszenie Psychomotoryki).
2. Ćwiczenia w czytaniu sylab – wąż (autor: CTiRM MigaMiś)
3. Ćwiczenia matematyczne (autor: Inez Kijańska)
Powodzenia!
Agnieszka Dudała
03.06.2020
Kochane dzieci! W dniu Waszego święta składam Wam najlepsze życzenia i zapraszam do zabawy!
1. Filmik o prawach dziecka:
YouTube video
2.Piosenka:
YouTube video
3. Wyprawa do zoo – materiał interaktywny:
 
26.05.2020
1. Zapraszam do obejrzenia prezentacji, podczas której dziecko pozna relacje między członkami rodziny, będzie miało okazję ćwiczyć pamięć i koncentrację uwagi (autor: https://panimonia.pl.)
YouTube video
2.Karty pracy skoncentrowane wokół tematyki rodziny (autor: www.rodzicielskieinspiracje.pl)
3. Gry interaktywne ćwiczące pamięć i spostrzegawczość:
 
 
1. W przedszkolu(autor:IThink)
Przyjrzyj się uważnie ilustracji, następnie spróbuj rozwiązać zadania umieszczone pod obrazkiem (zał.1-pytania do ilustracji)
 
2. Raz-dwa-trzy! Sylaby! (autor:www.eduterapia.pl)
Nazwij warzywa i owoce znajdujące się na obrazkach, a następnie podziel ich nazwy na sylaby (można je wyklaskać, wytupać, pokazać na palcach). Następnie oznacz ich ilość w kratkach obok (spinaczem, guzikiem czy przez zwykłe zakreślenie mazakiem) (zał.2-sylaby warzywa i owoce)
3. Co nie pasuje? (autor: Krok po kroku. Pracownia diagnozy i terapii)
Wykreśl w każdym rzędzie obrazek przedstawiający emocję, która nie pasuje do pozostałych. Nazwij wszystkie emocje.(zał.3-co nie pasuje)
4. Powrót do przedszkola- bajka terapeutyczna.
5. Czynności dnia codziennego wspierające rozwój dziecka.
(autor: www.terapis.pl(zał.4-czynności dnia codziennego)

Bajki Terapeutyczne :

Legenda o Wawelskim Smoku

YouTube video

Historia smoka wawelskiego – część 2

YouTube video

 Bajka dla dzieci po polsku o emocjach – Polski program UBU

YouTube video

1. W tym tygodniu zapraszam Was na spacer po majowej łące. Wsłuchajcie się w jej odgłosy:

YouTube video

2.Czy znacie mieszkańców łąki? Spróbujcie odgadnąć zagadki:

YouTube video

3.A teraz nazwijcie wszystkie zwierzęta przedstawione na obrazkach, a jeśli potraficie-ułóżcie ich nazwy z rozsypanych sylab. 

Czy-znasz-te-zwierzęta podpisy

4. Spróbujcie określić, ile w każdej nazwie jest sylab i głosek oraz jaka głoska znajduje się na początku i końcu danego wyrazu.Następnie spróbujcie odczytać wszystkie samogłoski według podanej kolejność. 

Wiosenne_SAMOGŁOSKI_A_E_I_O_U_Y

5.Czy jesteście dobrymi obserwatorami przyrody? Wskażcie w każdym rzędzie obrazek różniący się od pozostałych.

Znajdź_różnicę

6.A teraz, jeśli macie taką możliwość, wydrukujcie obrazek motyla, rozetnijcie go na części i za pomocą słomki przenieście elementy na właściwe miejsce.

Motylek-Zrób_tak_samo

7.Ale co to? Biedronka zabłądziła i nie potrafi wrócić na łąkę. Pomożesz jej? Można wydrukować obrazek lub wskazać właściwą drogę palcem na ekranie.

Labirynt-Biedronka

8. Kolejne zadanie przed Tobą: spróbuj ułożyć sekwencję obrazków zgodnie z zamieszczonym wzorem oraz dopasować cień do właściwego obrazka.

Naśladowanie_sekwencji

Naśladowanie_sekwencji

9. I na koniec-gimnastyka buzi i języka z zieloną żabką.

10. Po skończonej pracy możesz zrelaksować się słuchając muzyki:

YouTube video

Powodzenia!

„MĄDRE BAJKI DO SŁUCHANIA”

YouTube video

1. Karty pracy:

Polska – karty pracy

2. Zapraszamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym:

YouTube video

3. Powtórzymy sobie piosenkę pt. „Jestem Polakiem”:

YouTube video

Zachęcamy do  wysłuchania webinarium, w którym w przystępny sposób przybliżone zostały problemy osób, dzieci ze spektrum autyzmu. Zostały tam poruszone zagadnienia: dlaczego osoba z autyzmem zachowuje się inaczej niż pozostali, jak zachować się w kontakcie z osobą z autyzmem, jak wspierać ludzi z autyzmem w codziennej rzeczywistości. 

YouTube video

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

1. Na początek rozgrzewka 🙂 Wiosenna gimnastyka dla przedszkolaka!
 
2. Ćwiczenia rozwijające słownictwo, analizę oraz syntezę głoskową i sylabową wyrazów, słuch fonematyczny, logiczne myślenie.
 
a. Wiosna ach to Ty!
 
b. Jaką głoskę słyszysz?
 
c. Jaki to wyraz?
 
d. Gra językowa.
 
e. Układanka logiczna.
 
 
3. Mała motoryka
Na prawidłowy uchwyt ołówka i umiejętności pisania ma wpływ duża ilość manualnych zabaw od najmłodszych lat. To nawlekanie, wyklejanie, rysowanie i lepienie we wczesnym dzieciństwie rozwija małą motorykę, która jest odpowiedzialna za precyzję ruchów oraz sprawność palców i dłoni.
 
a. 40 zabaw wspierających naukę pisania:
 
b. Przepisy na masy plastyczne.
Dobrym i prostym sposobem rozwijania percepcji czuciowej w zakresie małej motoryki są zabawy z masami, farbami i materiałami naturalnymi. Dzięki nim poprawia się również kontrola ruchu, siła mięśniowa i umiejętności manipulacyjne
 
 
4. Emocje.
Emocje to temat bardzo ważny, ale trudny do przebrnięcia z małymi dziećmi. Każdy z nas wie, że o emocjach trzeba rozmawiać, dobrze jest nauczyć się ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi. Dlatego dla dzieci najlepszym sposobem na omówienie tematu jest forma zabawy.
a. Jaka to emocja? wskaż pasujące emotikony
 
b. Przebij balon.
 
c. Rozpoznawanie emocji-zabawy
 
d. Bajki Pomagajki
 

BAJKI POMAGAJKI ( bajki terapeutyczne)

Zarówno dzieci jak i dorośli mają czasami kłopot by się wyciszyć. Natłok wrażeń i spraw z całego dnia powoduje gonitwę myśli i “głosów w głowie”, które nie pozwalają zasnąć. To jest bajka pomagajka napisana by w tym pomóc.Na stronach Zasypianek znajdziesz dużo o bajkach pomagajkach (terapeutycznych) – bajkach, które mogą pomóc Twojemu dziecku w przezwyciężeniu jego problemów. Niektórzy nazywają je “bajki terapeutyczne”, inni “bajki-pomagajki”. Pomagajki to fajna nazwa bo pokazuje, że nie trzeba być “chorym”, żeby z nich korzystać. One są po to by pomóc we wszystkich tych troskach dzieciństwa, które każde dziecko w mniejszym lub większym stopniu ma.

Jeżyk Cyprian i głosy nocy

            Cyprian leżał w swoim łóżeczku w norce. Było miękko i ciepło. Wcale jednak nie miło. Kręcił się i wiercił, a kotłujące się w głowie myśli nie dawały mu spokoju, nie mówiąc już o śnie. To nie był dobry dzień. Wiedział to już rano, gdy wystawił głowę z norki, a deszcz kapnął mu mroźną kroplą na nosek. Cały świat był szary i zimny. Jesień była w pełni, a to oznaczało, że ciepłe i słoneczne dni odeszły na długo.

            Wkrótce po śniadaniu posprzeczał się z borsukiem Emilem. Borsuki mają zwyczaj oznaczania okolicy swoim zapachem. Pomaga im to odnaleźć drogę do domu i orientować się w terenie. Jeżykowi ten zapach nigdy się nie podobał, a w taki dzień jak ten po prostu przeszkadzał. Postanowił zwrócić uwagę Emilowi, żeby tego nie robił. Ponieważ i on i borsuk nie byli w dobrych humorach zrobiła się z tego zaraz wielka kłótnia. Emil się obraził i powiedział, że zawsze tak robił, robili tak jego rodzice i dziadkowie. Dodał, że nie zamierza przestać i że jeżeli Cyprianowi to przeszkadza to może po prostu wynieść się ze swoją norką w inne miejsce. Jeżykowi teraz było przykro, bo przecież Emil to jego dobry przyjaciel i nie chciał go obrazić. Ale co miał robić? Ten zapach na pewno nie tylko jemu przeszkadzał.

            To nie było wszystko. Na ten dzień zaplanował sobie wspólnie z liskiem Kryspianem wyprawę na drugą stronę jeziora. Gdy okazało się jednak jak jest zimno i nieprzyjemnie to nawet mu do głowy nie przyszło, by wyruszyć. Okazało się, że Kryspian, który ma grube futerko i któremu zimno nie przeszkadza czekał w południe pod umówionym dębem. A Cyprian nie przyszedł. Gdy po długim czekaniu lisek odszukał jeżyka był już bardzo rozeźlony. Gdy do tego zobaczył, że Cyprian w najlepsze zbiera grzyby na obiad to nawet nie dał mu nic wytłumaczyć. Krzyknął tylko, że takiego przyjaciela to on nie chce, odwrócił się i poszedł.

            Z kolei pod wieczór, gdy jeżyk wracał do swojej ciepłej norki był tak zamyślony i przejęty wydarzeniami dnia, że nie zauważył, że na drzewie siedzi kruk Bazyli. Bardzo lubi i podziwia mądrego kruka, a teraz nawet się nie przywitał. Przeszedł tylko dołem z główką spuszczoną w dół. Tak jakby go unikał, a przecież tak wcale nie było. Zobaczył go dopiero, gdy Bazyli zerwał się do lotu. Ten na pewno sobie pomyślał, że Cyprian to bardzo źle wychowany jeżyk.

            Teraz leżał w swojej ciepłej norce i bardzo chciał już zasnąć. Cały czas coś było jednak nie tak. Niby jamka, w której leżał była jak zawsze wygodna. Niby przykrycie z liści cieplutkie, jak co dzień. Niby powiewy wiaterku leciutkie i miło muskające jego pyszczek. Cały czas jednak w głowie siedziały mu myśli o całym dniu. Słyszał je, jako głosy w swojej głowie i wokół siebie. Dalsze, bliższe, głośniejsze, cichsze – wspominające sprawy dnia – w większości te niezbyt miłe. Tak bardzo chciał zasnąć, że zaciskał powieki i aż marszczył nieco nosek. Nie pomagało to jednak i głosy dalej dobiegały ze wszystkich stron.

            Z tyłu, niedaleko słyszał głos Emila, tak jakby komuś opowiadał on historię ich kłótni. “Zawsze myślałem, że Cyprian to mój przyjaciel, a teraz okazało się, że nie podoba mu się, że jestem borsukiem. Przecież każdy wie, że wszystkie borsuki oznaczają swój teren. Tak zawsze było i nigdy nikomu to nie przeszkadzało. A on powiedział, że wszyscy mi to mają za złe. Jak mógł tak?”. Głos borsuka w kółko powtarzał swoje pretensje. Cyprian nie był pewien, czy dźwięki dobiegały z zewnątrz norki, czy po prostu odtwarzał w głowie ich sprzeczkę i słowa, które tam padły.

            Z drugiej strony słyszał liska Kryspiana. Z wyrzutem w głosie opowiadał jak to czekał i czekał pod dębem, a w tym czasie jeżyk w najlepsze zbierał grzyby na obiad. “Tak nie robi przyjaciel!” powtarzał.

            Z kolei w środku głowy słyszał głosem Bazylego powtarzane “Ten młody jeżyk to już nawet się nie przywita. Udaje tylko, że nikogo nie widzi. A kiedyś był z niego taki miły maluch…”. Chciał mu wytłumaczyć, że to taki dzień tylko…, że nie zauważył…, że posprzeczał się z przyjaciółmi… Nic to jednak nie dawało i głos kruka w kółko powtarzał swoje.

            Wszystkie te dźwięki kotłowały mu się w głowie nie dając spać. Im bardziej jeżyk starał się zasnąć, im bardziej zaciskał powieki, im bardziej próbował uciszyć głosy w głowie tym bardziej sen się oddalał.

            W końcu odetchnął głęboko i dla odmiany teraz wsłuchał się w nie uważnie. Zauważył, że chociaż nie może ich wyłączyć to jednak może je trochę zmieniać. Tak jak w jakimś magicznym urządzeniu z pokrętłami gdzie można pogłaśniać, ściszać, przesuwać i zmieniać.

            Wsłuchał się w to, co mówił Emil. Zrobił nawet troszkę głośniej, żeby na pewno wszystko zrozumieć. Gdy nadszedł odpowiedni moment jeżyk przerwał i powiedział, że przeprasza. Zrobił to tak, jakby spokojnie rozmawiali ze sobą w norce Cypriana. Dodał, że nie chciał mu sprawić przykrości i że chce żeby byli dalej przyjaciółmi. A sprawy oznaczania terenu na pewno uda się jakoś ustalić i pogodzić. Borsuk mógłby to na przykład robić wtedy, gdy jeżyk będzie gdzie indziej, tak by mu nie przeszkadzało. Głos Emila zaczął się przesuwać w bok, oddalać i cichnąć. W końcu stał się szmerem, ledwie słyszalnym z rogu norki.

            To samo zrobił z Kryspianem. Wysłuchał, powiedział, że jest mu przykro i dodatkowo obiecał, że zaprosi go na następny obiad, żeby dodatkowo przeprosić za to czekanie w zimnie pod dębem. Głos liska zmienił się na dużo spokojniejszy i brzmiał teraz tak, jakby tamten zaczął się uśmiechać. Oddalił się i ledwie szemrał z drugiego kąta norki.

            Cyprian słyszał jeszcze Bazylego. Mocny głos starego kruka brzmiał dalej bardzo wyraźnie. Jeżyk spróbował przekręcić inne magiczne pokrętło i głos zmienił się nagle w dobiegający z dołu piskliwy głos małej myszki. “Piii! Pi! Pi! Piii!”. Cyprian nie mógł się powstrzymać, by się nie uśmiechnąć do siebie. Ciche popiskiwania małej myszki już nie przeszkadzały.

            Głosy ucichły. Jeżyk postanowił, że jutro znajdzie każdego z nich, porozmawia i przeprosi. To nie był dobry dzień, ale jutro będzie nowy – na pewno lepszy. Przyjaciele są najważniejsi i zrozumieją. Cyprian poczuł się ciepło i dużo lżej. Był bardzo śpiący i nie słysząc kotłujących się w głowie głosów oddychał teraz spokojnie i równo.

            W środku norki było ciepło i miło. Powiał wiatr delikatnym świstem i szumem. Zrobił taki dźwięk jak wtedy, gdy ktoś chce kogoś uciszyć… “Ćsiiiiii…”. Cały świat usłuchał i wszystko wokół zamilkło. Cyprian bardziej naciągnął na siebie kołderkę z liści, odetchnął jeszcze raz głęboko, uśmiechnął się i wreszcie zasnął.