Psycholog

 

mgr Magdalena Ciszewska

Zadania psychologa przedszkolnego:

1. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
3. Obserwacja dzieci w grupach (zarówno podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej);
4. Prowadzenie z dziećmi indywidualnych zajęć stymulujących rozwój;
5. Indywidualna pomoc dzieciom w trudnych sytuacjach (rozstanie rodziców, śmierć, choroba);
6. Wspieranie mocnych stron dziecka;
7. Konsultacje z nauczycielami, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
8.  Profilaktyka powstawania trudności rozwojowych;
9.  Realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pomoc w podjęciu decyzji w kierowaniu dzieci na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
10. Konsultacje z rodzicami.

 

Godziny pracy psychologa w roku przedszkolnym 2024/2025
poniedziałek 9.00-14.00
wtorek 9.00-14.00
czwartek 9.00-12.00

Możliwe jest również spotkanie z psychologiem w innych godzinach
po wcześniejszym umówieniu się
– numer kontaktowy dostępny u wychowawców grup.

 

ROK PRZEDSZKOLNY 2024/2025

MATERIAŁY DLA RODZICÓW – LINKI
jako uzupełnienie materiałów papierowych przekazywanych rodzicom w ramach udzielanego wsparcia

„Mała żabka” – ćwiczenie uważności

„Test spaghetti” – ćwiczenie uważności

 

„Puszczam moje zmartwienia” – medytacja dla dzieci

 

„Puszysty obłoczek” – ćwiczenie relaksacyjne dla dzieci

 

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Z przyjemnością informujemy, że w bieżącym roku szkolnym po raz kolejny w naszej placówce dzieci zakwalifikowane będą miały możliwość uczestniczenia w zajęciach Treningu Umiejętności Społecznych. Zajęcia te w naszej placówce odbywają się raz w tygodniu i w godzinach przedpołudniowych, w ramach pobytu dzieci w przedszkolu, w małolicznych grupach międzyoddziałowych (do 10 osób). Prowadzone są przez certyfikowane trenerki TUS – panią mgr Weronikę Wiśniewską (przedszkolnego pedagoga specjalnego) oraz panią mgr Magdalenę Ciszewską (przedszkolnego psychologa).

Istotą zajęć TUS jest rozumienie, obserwowanie i powtarzanie prezentowanych przez osoby prowadzące wzorców zachowań społecznych, a więc trenowanie ich w bezpiecznych warunkach małej grupy, aby potem móc w łatwiejszy sposób korzystać z nich w życiu codziennym.

Trening Umiejętności Społecznych ma na celu wdrożenie dzieci do lepszego rozumienia norm i sytuacji społecznych, wsparcie kształtowania się u nich mechanizmów samokontroli emocjonalnej i rozwijanie ich empatii oraz zdolności komunikacyjnych. Realizacja tych celów ma pozwolić uczestnikom zajęć skuteczniej radzić sobie z emocjami, czuć się bezpieczniej i pewniej w kontaktach z innymi ludźmi oraz lepiej funkcjonować w relacjach z rówieśnikami oraz z dorosłymi.

Co będziemy robić na zajęciach Treningu Umiejętności Społecznych?

  • Przekonamy się, że nie ma dobrych i złych emocji, a nawet te z nich, których przeżywanie nie jest dla nas przyjemne, są nam bardzo potrzebne;
  • Przyjrzymy się sytuacjom, które wywołują u nas poszczególne emocje oraz temu, jak reaguje na nie nasze ciało;
  • Nauczymy się akceptowalnych społecznie sposobów radzenia sobie z emocjami i przećwiczymy je,
  • Poznamy znaczenie słowa empatia; będziemy próbowali nauczyć się lepiej rozumieć innych ludzi, podchodzić z szacunkiem do różnic w tym, jak odbieramy świat;
  • Postaramy się lepiej zrozumieć konieczność tworzenia różnorakich zasad i norm w życiu społecznym oraz dostrzec korzyści płynące z podporządkowania się im;
  • Nauczymy się wyrażania swoich potrzeb w sposób asertywny, a więc taki, który jest w zgodzie z nami, a jednocześnie nie krzywdzi innych;
  • Będziemy trenowali różne ważne umiejętności społeczne, takie jak inicjowanie kontaktu z rówieśnikami, zapraszanie i dołączanie do zabawy, odmawianie i radzenie sobie z odmową ze strony innych, czekanie na swoją kolej, radzenie sobie z porażką, rozwiązywanie konfliktów, przyjmowanie prezentów, okazywanie wdzięczności itp.
  • Dowiemy się więcej o nas samych – postaramy się z szacunkiem do siebie dostrzec swoje mocne i słabe strony oraz podobieństwa i różnice między nami a innymi ludźmi,
  • Poznamy znaczenie uważności i relaksacji i będziemy je regularnie ćwiczyć.

Mamy nadzieję, że dla wszystkich uczestników zajęcia TUS będą wspaniałą przygodą, dzięki której będzie im łatwiej odnaleźć się w sytuacjach społecznych życia codziennego oraz lepiej radzić sobie z własnymi emocjami, które pojawiają się w ich wyniku.

TAJNA AKCJA: ADAPTACJA

Adaptacja do przedszkola to temat na który powstało mnóstwo internetowych artykułów, wywiadów i kursów.
Problem polega na tym, że informacje, które można w nich znaleźć są nieraz…sprzeczne.
Z gąszczu internetowych tekstów wybrałam dla Państwa te,
które z zgodne są ze współczesną wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej i które wydają mi się szczególnie wartościowe.

Zachęcam do lektury!

Fakty i mity o adaptacji w żłobku i przedszkolu 

Ile powinna trwać adaptacja do przedszkola?

Książeczki przydatne w czasie adaptacji do przedszkola

ROK PRZEDSZKOLNY 2023/2024

ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

Dnia 17 kwietnia w naszym przedszkolu obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. 

Część główną obchodów stanowił przygotowany przez panią psycholog oraz panią pedagog bieg stacyjny między grupowymi salami, podczas którego mieliśmy okazję dowiedzieć się więcej na temat funkcjonowania osób w spektrum autyzmu i wyzwań, z którymi mierzą się na co dzień.

Zobaczcie sami jakie zadania czekały na naszych odważnych i empatycznych,
„niebieskich przedszkolaków”:

                                     
 

STACJA 1. Sztywność

Osoby z autyzmem z reguły bardzo nie lubią niespodzianek. Czują się dobrze, gdy wiedzą, co za chwilę się wydarzy, czego mogą się spodziewać. Z tego powodu często mają ustalony, powtarzający się plan dnia i często bardzo denerwują się, gdy coś w nim przebiega inaczej niż zwykle.
Spróbujcie z przygotowanych ilustracji ułożyć plan dnia w przedszkolu.

                            

Kiedy osoba z autyzmem ma do wykonania jakieś (złożone) zadanie często chce dokładnie wiedzieć co ma po kolei zrobić i najlepiej czuje się, kiedy ktoś wyjaśnia jej to zadanie krok po kroku. Spróbujcie przygotować dwie takie same kanapki dokładnie według podanego wzoru.

STACJA 2. Komunikacja

Rozmawianie z innymi ludźmi i rozumienie różnych wypowiedzi innych często sprawia osobom z autyzmem kłopot. Niektóre osoby z autyzmem w ogóle nie mówią, a żeby z kimś się porozumieć, posługują się obrazkami, które nazywamy piktogramami. Spróbujcie przekazać osobie po drugiej stronie telefonu jaki owoc widzicie na karcie przed sobą, a ona będzie miała za zadanie pokazać Wam go na obrazku.

STACJA 3. Kontakty społeczne

Dzieci z autyzmem często mają trudność ze wspólną zabawą z innymi. Spróbujcie pobawić się teraz razem chustą animacyjną, dbając o to, aby każdy był włączony w zabawę, a także współpracując ze sobą.

 

STACJA 4. Integracja sensoryczna

Zmysły osób z autyzmem czasem pracują trochę inaczej – mocniej lub słabiej – niż u innych osób.
Z tego powodu dotyk, który nam wydaje się delikatnym głaskaniem dla nich może przypominać bolesne drapanie, a chodzenie po miękkim dywanie – nieznośne łaskotki.

Często również zapachy dla nas przyjemne są dla nich zbyt intensywne i przeszkadzają im.

Spróbujcie odgadnąć jaki zapach za chwilę powąchacie. Zastanówcie się czy byłoby Wam miło czuć go w swoim nosku mocno przez cały dzień. Przejdźcie gołymi stopami/w skarpetkach po ścieżce sensorycznej i wyobraźcie sobie, że tak właśnie może czuć się osoba z autyzmem chodząc w kapciach po zwykłej podłodze. 

                            

STACJA 5. Reaktywność emocjonalna i rozumienie emocji

Osoby z autyzmem często mają problem z rozumieniem i rozpoznawaniem emocji innych osób. Spróbujcie dopasować zdjęcia różnych ludzi do poszczególnych emocji, jakie przeżywają.

 

STACJA 6. Motoryka mała

Osoby z autyzmem często mają trudności z robieniem różnych rzeczy swoimi rękami – np. nie potrafią prawidłowo trzymać sztućców i kredek, ich ręce szybko męczą się podczas różnych aktywności, np. rysowania. Można porównać to do noszenia rękawic kuchennych, które sprawiają, że ręce nie są tak sprawne, jak bez nich. Spróbujcie poszukać ukrytych w kuwetach krasnali, nawlec na sznurki korale oraz wkręcić śrubki do podkładki z włożonymi na rączki rękawicami.

Obchody dni takich jak ten są dla nas zawsze wspaniałą okazją do nauki tolerancji, rozumienia różnic pomiędzy ludźmi i szacunku do odmienności, a tym samym do przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wobec osób z różnorakimi zaburzeniami i trudnościami rozwojowymi.

Nasze przedszkolaki spisały się na medal i wspaniale wykonały wszystkie zadania.
Mamy nadzieję, że przełoży się to na ich wyrozumiałość i akceptację dla ludzkiej neuroróżnorodności 
w życiu codziennym – zarówno w bliskiej jak i w dalekiej przyszłości.
…bo przecież nie jesteśmy już zieloni w temacie autyzmu, jesteśmy NIEBIESCY!

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

W czwartek 15 lutego 2024 r. weszły w życie przepisy nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, czyli tzw. ustawy Kamilka z Częstochowy, której współautorką jest Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak. Jak podkreśla Rzeczniczka Praw Dziecka, ustawa ta zawiera szereg rozwiązań, mających na celu lepszą ochronę dzieci przed przemocą i zapewnienie im kompleksowej pomocy w przypadku skrzywdzenia.

Stanie się tak m.in. poprzez wprowadzenie:

  • standardów ochrony małoletnich we wszystkich placówkach, gdzie przebywają dzieci;
  • wysłuchania dziecka – żeby głos dziecka był słyszany i rozumiany w sądach;
  • kwestionariusza oceny bezpieczeństwa dziecka, który pomaga policjantom, pracownikom socjalnym oraz pracownikom ochrony zdrowia ocenić, czy zdrowie i życie dziecka jest zagrożone;
  • analizy poważnych i śmiertelnych przypadków krzywdzenia dzieci, by zapobiec kolejnym tragediom.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o naszych działaniach związanych z wprowadzeniem nowych przepisów oraz zapoznać się ze Standardami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązującymi w naszym przedszkolu, zapraszamy do zakładki „Standardy ochrony małoletnich”.

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

Z przyjemnością informujemy, że w bieżącym roku szkolnym po raz kolejny w naszej placówce dzieci zakwalifikowane będą miały możliwość uczestniczenia w zajęciach Treningu Umiejętności Społecznych. Zajęcia te w naszej placówce odbywają się raz w tygodniu i w godzinach przedpołudniowych, w ramach pobytu dzieci w przedszkolu, w małolicznych grupach międzyoddziałowych (do 10 osób). Prowadzone są przez certyfikowane trenerki TUS – panią mgr Weronikę Wiśniewską (przedszkolnego pedagoga specjalnego) oraz panią mgr Magdalenę Ciszewską (przedszkolnego psychologa).

Istotą zajęć TUS jest rozumienie, obserwowanie i powtarzanie prezentowanych przez osoby prowadzące wzorców zachowań społecznych, a więc trenowanie ich w bezpiecznych warunkach małej grupy, aby potem móc w łatwiejszy sposób korzystać z nich w życiu codziennym.

Trening Umiejętności Społecznych ma na celu wdrożenie dzieci do lepszego rozumienia norm i sytuacji społecznych, wsparcie kształtowania się u nich mechanizmów samokontroli emocjonalnej i rozwijanie ich empatii oraz zdolności komunikacyjnych. Realizacja tych celów ma pozwolić uczestnikom zajęć skuteczniej radzić sobie z emocjami, czuć się bezpieczniej i pewniej w kontaktach z innymi ludźmi oraz lepiej funkcjonować w relacjach z rówieśnikami oraz z dorosłymi.

Co będziemy robić na zajęciach Treningu Umiejętności Społecznych?

  • Przekonamy się, że nie ma dobrych i złych emocji, a nawet te z nich, których przeżywanie nie jest dla nas przyjemne, są nam bardzo potrzebne;
  • Przyjrzymy się sytuacjom, które wywołują u nas poszczególne emocje oraz temu, jak reaguje na nie nasze ciało;
  • Nauczymy się akceptowalnych społecznie sposobów radzenia sobie z emocjami i przećwiczymy je,
  • Poznamy znaczenie słowa empatia; będziemy próbowali nauczyć się lepiej rozumieć innych ludzi, podchodzić z szacunkiem do różnic w tym, jak odbieramy świat;
  • Postaramy się lepiej zrozumieć konieczność tworzenia różnorakich zasad i norm w życiu społecznym oraz dostrzec korzyści płynące z podporządkowania się im;
  • Nauczymy się wyrażania swoich potrzeb w sposób asertywny, a więc taki, który jest w zgodzie z nami, a jednocześnie nie krzywdzi innych;
  • Będziemy trenowali różne ważne umiejętności społeczne, takie jak inicjowanie kontaktu z rówieśnikami, zapraszanie i dołączanie do zabawy, odmawianie i radzenie sobie z odmową ze strony innych, czekanie na swoją kolej, radzenie sobie z porażką, rozwiązywanie konfliktów, przyjmowanie prezentów, okazywanie wdzięczności itp.
  • Dowiemy się więcej o nas samych – postaramy się z szacunkiem do siebie dostrzec swoje mocne i słabe strony oraz podobieństwa i różnice między nami a innymi ludźmi,
  • Poznamy znaczenie uważności i relaksacji i będziemy je regularnie ćwiczyć.

Mamy nadzieję, że dla wszystkich uczestników zajęcia TUS będą wspaniałą przygodą, dzięki której będzie im łatwiej odnaleźć się w sytuacjach społecznych życia codziennego oraz lepiej radzić sobie z własnymi emocjami, które pojawiają się w ich wyniku.

 

ADAPTACJA W PRZEDSZKOLU

Przedszkole domem drugim jest – śpiewają co roku uśmiechnięte kilkulatki w niejednej kolorowej, usłanej dywanem sali. Czasem trudno w to uwierzyć wchodząc do przedszkolnej szatni pierwszego września o poranku. A jednak to naprawdę się dzieje 🙂
Wystraszony, wtulony w naszą nogę maluch może stać się prędzej czy później dziarskim przedszkolakiem, który chętnie idzie do kolegów, pań i zabawek tuż po zmianie butów
i buziaku na pożegnanie. Potrzebny jest mu jednak pełen szacunku i spokoju proces adaptacji.

Wiele cennych informacji na jego temat znaleźć można w tekście Reni Hannolainen
pt. Fakty i mity o adaptacji w żłobku i przedszkolu, do lektury którego serdecznie zachęcam.

Pomocą we wspieraniu dziecka w procesie przystosowania się do nowych warunków mogą okazać się również książeczki, dotyczące przebiegu dnia i zasad panujących w przedszkolu oraz te, które traktują o trudnościach związanych z rozstaniem z rodzicami. Listę takich książeczek, przygotowaną przez Aleksandrę Beltę-Iwacz, znaleźć można na stronie https://mamologia.pl/polecane-ksiazki-na-czas-adaptacji/

Wszystkim – dzieciom (od maluchów do starszaków), ich rodzicom oraz nauczycielom
i pracownikom naszego przedszkola – bo przecież wszyscy potrzebujemy dłuższej lub krótszej chwili, aby (po raz pierwszy lub ponownie) poczuć się bezpiecznie w przedszkolnym rytmie i oswoić
ze sobą nawzajem – życzę możliwie najspokojniejszego przebiegu procesu adaptacji oraz wiele ciepła, spokoju, cierpliwości i wyrozumiałości dla siebie i innych na ten czas. Powodzenia!

. . :  ARCHIWUM  : . . 

ROK PRZEDSZKOLNY 2022/2023

PRAKTYKUJEMY WDZIĘCZNOŚĆ

     

WDZIĘCZNOŚĆ – to słowo w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Dzieje się to nie bez przyczyny, bowiem już od wielu lat liczne doniesienia naukowe wskazują na jej dobroczynny wpływ na zdrowie psychiczne osób w każdym wieku.

Z badań wynika, że uważność na rzeczy, które możemy docenić, buduje długotrwałe poczucie szczęścia, chroni przed stresem i spadkami nastroju, zmniejsza materializm, prowadzi do lepszych relacji z innymi ludźmi, poprawia jakość snu, wzmacnia wytrwałość i pozwala lepiej formułować cele, a na dodatek sprawia, że zarówno ci, którzy ją okazują, jak również ci, którzy jej doświadczają stają się bardziej życzliwi dla innych (więcej przeczytacie TU).

Wraz z grupą Jagódek, przy wsparciu dwóch uroczych owieczek – Meli i Bogusi, które pokazały nam jak wdzięczność i jej brak wpływa na odbiór codziennych zdarzeń – postanowiliśmy przekonać się co się stanie, kiedy i my zaczniemy codziennie praktykować wdzięczność. Stworzyliśmy więc wspólnie SŁOIKI WDZIĘCZNOŚCI, do których w każdym momencie dnia możemy wrzucić karteczkę z rysunkiem tego, za co dziękujemy. 

Wy też możecie takie przygotować! 

Wystarczy jeden dowolny słoik, kredki i małe karteczki/kawałki papieru.

Każdego dnia zastanówcie się za co jesteście wdzięczni, narysujcie lub zapiszcie to na karteczkach i wrzućcie do słoika. Możecie to robić całą rodziną! To wspaniały element wieczornej rutyny, świetny sposób na dobry początek dnia i skuteczna metoda przeganiania popołudniowego znudzenia i marudzenia.

Swoje słoiki możecie także udekorować np. własnoręcznie wykonaną etykietą, naklejkami lub tak jak my – plasteliną.

Jeśli stworzycie taki słoik, możecie pochwalić się nim, wysyłając jego zdjęcie do swojego wychowawcy, a ja umieszczę je na tej stronie, aby wszyscy mogli podziwiać Wasze dzieło 🙂

W zrozumieniu idei wdzięczności może Wam także pomóc ta piosenka oraz bajka zawarta w teledysku do niej.

Powodzenia!

     

      

UCZYMY SIĘ PRZYJMOWAĆ PREZENTY

Przyjmowanie prezentów wydaje nam się dość banalnym, a do tego bardzo przyjemnym zadaniem, jednak wbrew pozorom zarówno dzieciom jak i dorosłym potrafi czasem przysporzyć trudności.
Co zrobić, kiedy prezent, który otrzymujemy nie jest taki, jak byśmy tego oczekiwali?
W jaki sposób odebrać prezent tak, żeby temu, kto nam go wręcza zrobiło się naprawdę przyjemnie? 

Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas wspólnych zajęć w tygodniu poprzedzającym Mikołajki.
Z pomocą przyjaciół ze Stumilowego Lasu umiejętność przyjmowania prezentów wytrenowaliśmy do perfekcji!

 

Coraz bliżej święta – na jednych z nas na dźwięk tego hasła spływa uczucie ekscytacji i radości, na innych – zimny pot, a na większość – zapewne i jedno, i drugie. Świąteczny czas to okres pełen okazji zarówno do wzruszeń, zacieśniania więzi w rodzinie, jak i do konfliktów i spięć. Jak to zrobić, żeby nasze Święta były naprawdę magiczne?

Chyba nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno warto zastanowić się nad tym, jakie są nasze oczekiwania wobec tego czasu i… odpuścić chociaż część z nich. Pogodzić się zawczasu z tym, że jeśli na szczycie listy naszych priorytetów postawimy idealnie wyprasowany obrus, perfekcyjnie umyte okna, doskonale zapakowane prezenty i 12 potraw – a do tego wszystkie te rzeczy chcemy przygotować własnymi rękami, to na stworzenie atmosfery spokoju i radości zapewne nie wystarczy nam zasobów, bo zniszczą nas frustracja, stres i poczucie przytłoczenia. Do naszych związanych ze Świętami emocji dochodzą jeszcze emocje naszych dzieci, które wobec nietypowego, świątecznego planu dnia, odświętnego stroju, odwiedzin dawno niewidzianych krewnych oraz konieczności dostosowania się do świątecznych zasad i tradycji mogą czuć się naprawdę zagubione. Jak pomóc im (a przez to również sobie) przygotować się do tego czasu w taki sposób, żeby był on jak najprzyjemniejszy? W poniższym tekście znajdą Państwo kilka wartościowych sposobów i porad.

Zachęcam do lektury.

http://www.naszekluski.pl/2016/12/swieta-z-dzieckiem/

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH W NASZYM PRZEDSZKOLU

 Miło nam poinformować, że w naszym przedszkolu wspieramy dzieci doświadczające trudności w zakresie regulacji emocji, relacji interpersonalnych oraz rozumienia i stosowania zasad funkcjonowania społecznego, pracując z nimi metodą Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). Czym dokładnie jest TUS? Posłuchaj i dowiedz się: