III Jeżyki

Grupa III „Jeżyki”

Dzieci 4-5 letnie

„Igły jak u sosny na grzbiecie mu wyrosły.

Ma długi czarny ryjek, potrafi pokonać żmiję!

Zjada tłuściutkie robaki… My wiemy kto to taki:

Mały śmieszny zwierz nazywa się JEŻ!”

 

„JEŻYKI” ONLINE

 

Zapraszam wszystkie „Jeżyki” do codziennych zajęć w ramach pracy zdalnej. 

PIĄTEK – 09.04. – Ach, ta pogoda!

Każdy „Jeżyk” na pewno wie jakie zajęcia odbywają się w przedszkolu w piątek. 

Przed śniadaniem mamy zajęcia z języka angielskiego. 

Przypomnijcie angielskie nazwy zjawisk pogodowych. Pomogą Wam obrazki:

Jeśli macie ochotę na trochę więcej zajęć z angielskiego zapraszam Was do zakładki „Język angielski”.

Po śniadaniu szybciutko się przeliczamy, przypominamy nazwy pór roku, dni tygodnia, próbujemy nazywać kolejne miesiące. Potem ekspresowo wyciągamy ze schowka worki gimnastyczne i przebieramy się w stroje. Pora na gimnastykę!

Na początek zapraszam Was na pogodną gimnastykę w podskokach:

Jeśli macie ochotę na nieco więcej ruchu zapraszam Was do innych zabaw w podskokach. Dzieci, które pozostają w przedszkolu na zajęcia popołudniowe brały już udział w trzech pierwszych lekcjach w podskokach. Możecie więc zrobić sobie małą powtórkę albo zrealizować tylko Lekcję 4. Dzieciom, które kończą swój dzień w przedszkolu po obiedzie proponuję zacząć od Lekcji 1.

W ramach podsumowania naszego pogodowego tygodnia wykonajcie zadania z książki:

„Dzieciaki w akcji. Karty pracy pięciolatka część 3” , strony 52-56

W Waszych teczkach: „Dzieciaki w akcji. Wyprawka pięciolatka” , znajdziecie  kartę 34 – Kalendarz pogody. 

Możecie zacząć go wypełniać od najbliższego poniedziałku. 

Życzę Wam słonecznego, ciepłego weekendu. 

Na weekend wyłączamy komputery, telewizory, telefony i duuuuuuużo się ruszamy! 🙂 

CZWARTEK – 08.04. – Pogoda czterech pór roku

Dzień dobry „Jeżyki”, spójrzcie za okno. Co widzicie? Znowu spadł śnieg. Kwiecień to naprawdę plecień! Teraz mamy „trochę zimy” i mamy nadzieję, że wkrótce będzie „trochę lata” 🙂 

W związku z tym porozmawiamy dziś o porach roku. 

Przypomnij ile znamy pór roku.

Wymień ich nazwy. 

Czy pamiętasz ile mamy miesięcy w roku?

Jeśli potrafisz wymienić je wszystkie to do dzieła! Jeśli nie, przypomnij nazwy tych, które pamiętasz. Może wiesz w jakim miesiącu obchodzisz urodziny?

Dla utrwalenia nazw pór roku i nazw miesięcy posłuchaj piosenki i obejrzyj film.

Zapraszam Cię teraz do kilku zabaw i gier, które pomogą Ci utrwalić nazwy pór roku oraz pomogą Ci zapamiętać co dzieje się w pogodzie i w przyrodzie w każdej z nich. Zabawy będą trzy. Zaczynamy od najłatwiejszej, a kończymy na najtrudniejszej. Nazwy pór roku spróbuj przeczytać samodzielnie. Powodzenia!

Pory roku – dopasuj do nazwy

Pory roku – dopasuj pary

Pory roku – segregowanie

Jak poszło? Pewnie poradziliście sobie świetnie! Przygotuj teraz dobrze zatemperowane kredki w różnych kolorach. Najpierw wykonaj zadanie z pogodowymi puzzlami. Pokoloruj obrazek, wytnij go, wymieszaj elementy i ułóż na nowo. Możesz wybrać dowolną wersję. Taką na której nazwy pór roku są już wpisane na puzzlach lub taką na której wpiszesz je samodzielnie. W czasie kolorowania pamiętaj, aby używać kolorów charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.

Puzzle 4 pór roku – z nazwą

Puzzle 4 pór roku – bez nazwy

Nie chowaj jeszcze kredek. Będą Ci potrzebne w kolejnym zadaniu. Pory roku pogubiły swoje zjawiska pogodowe, w dodatku wszystko strasznie się poplątało. Musisz pomóc to wszystko rozplątać. Nie będzie łatwo, ale wierzę, że dasz radę. 

Pogodowa plątaninka – wersja trudniejsza

Pogodowa plątaninka – wersja łatwiejsza

Posłuchaj teraz wierszyka o chmurach:

Chmury

Wędrują pierzaste obłoki
poprzez świat długi, szeroki

i – jak to leciutkie chmury –
na wszystko zerkają z góry.

Przyglądają się rzekom, jeziorom
– najchętniej poranną porą,

gdy słońce zaspane jeszcze,
promieniem swym je połechce.

Nad łąką przystają na chwilę
i obserwują motyle.

Na polu, rolnik w ich cieniu
znajdzie chwileczkę wytchnienia.

Płynąc nad wioską i lasem,
robią się cięższe z czasem

Idą burzowe chmury,
na miasto zerkają z góry

i gniewny w nich nastrój urasta,
bo chciałyby brud już zmyć z miasta,

opłukać ulice, drzewa
– niech się rozpocznie ulewa!

Przyjrzyj się teraz ilustracjom poniżej. Spróbuj powiedzieć, z na której widać mżawkę, na której deszcz, a na której ulewę i burzę. Czym różnią się różne opady deszczu? Zwróć także uwagę na kolor chmur. Co zauważyłeś?

Przygotuj teraz trochę niebieskiej farby i wykonaj poniższe zadanie. Oceń z której z Twoich chmur pada mżawka, z której zwykły deszcz, a gdzie widać już ulewę. 

Matematyczne chmurki

Ostatnie zadanie na dziś to uzupełnić kalendarz pogody. Jeśli jeszcze go nie założyłeś zrób to jak najprędzej. Może pomoże Ci w tym ta karta. 

Sam obserwuję pogodę

ŚRODA – 07.04. – Obserwujemy pogodę

Kochane „Jeżyki” witajcie w tym poświątecznym czasie. Mam nadzieję, że odpoczęliście, nabraliście sił i jesteście gotowi do wykonywania kolejnych zadań. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o pogodzie. Zanim jednak zaczniemy przypomnijcie:

Jaką mamy teraz porę roku?

Jaki dziś jest dzień tygodnia?

Jaki był wczoraj?

Jaki będzie jutro?

Czy wiecie jak nazywa się miesiąc, który niedawno się zaczął?

Pamiętacie przysłowie o marcowej pogodzie? Mówiło ono o tym, że w marcu wszystkie rodzaje pogody mieszają się jak warzywa w zupie 🙂 Może obrazek Wam podpowie: 

Kwiecień też ma swoje powiedzenie o pogodzie:

„Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata.”

Oznacza ono, że w kwietniu pogoda jest zmienna, raz jest bardzo ciepło, innym razem bardzo zimno. 

Na rozgrzewkę przypomnijmy sobie jaka może być pogoda i jak wyglądają jej symbole:

Pogoda

Rodzaje pogody

Zapraszam Cię teraz do rozwiązywania pogodowych rebusów. Wytnij litery z dołu strony (albo po prostu przygotuj kartkę i ołówek możesz litery pisać samodzielnie). Nazywaj głośno obrazki. Powiedz na jaką literę się zaczynają. Pierwsze litery obrazków utworzą nazwy zjawisk pogodowych. Spróbuj  narysować te zjawiska. 

Pogodowe rebusy

Pora na pogodowe kodowanie. Pokoloruj kratki zgodnie z podanym kodem. Co powstało na obrazku? Do zadania możesz wykorzystać kartkę i kredki albo wykonać je na wirtualnej macie do kodowania.

Pogodowe dyktando graficzne

Wirtualna mata do kodowania

Zachęcam Cię to założenia kalendarza pogody, obserwowania zmian w pogodzie i codziennego zaznaczania ich na kalendarzu. Możesz wykorzystać zamieszczone poniżej propozycje albo zrobić swój własny, niepowtarzalny, oryginalny kalendarz pogody. Już nie mogę się doczekać zdjęć Waszych kalendarzy. Życzę Wam słonecznego dnia!

Karta obserwacji pogody

Obserwujemy pogodę

Kalendarz pogody

CZWARTEK – 01.04. – Co wiemy o Wielkanocy?

Kochane „Jeżyki” Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami. Zapewne w Waszych domach trwają już wielkanocne przygotowania. Zapraszam Was jeszcze do kilku zabaw, które sprawdzą czy jesteście już gotowi do świętowania tych najważniejszych w roku świąt. Niektóre zadania będą bardzo łatwe, niektóre nieco trudniejsze, w innych być może będziecie potrzebowali pomocy rodziców. Po wykonaniu zadań czeka na Was (i Waszych bliskich) NAGRODA! Film z naszym świątecznym przedstawieniem jest już gotowy. Możecie obejrzeć go dzisiaj lub zaczekać do niedzieli i obejrzeć go w czasie wielkanocnego śniadania.

Wyszło pięknie! 

Jestem z Was bardzo dumna!

A jeśli chcecie zobaczyć jak pracują Wasze koleżanki i Wasi koledzy zajrzycie do fotorelacji na dole strony 🙂 

Wielkanoc – znajdź parę

Wielkanocne symbole – znajdź podpis do obrazka

Wielkanocny test

Wielkanoc czy Boże Narodzenie?

 

ŚRODA – 31.03. – Wielkanoc coraz bliżej

Dzisiaj środa, więc zgodnie z naszym środowym planem najpierw małe ćwiczonko z literkami, potem rytmika z… oczywiście z panią Patrycją, a na koniec praca plastyczna. No to do dzieła!

Poćwiczymy dzisiaj czytanie globalne czyli rozpoznawanie wyrazów. Możecie także spróbować podzielić wyrazy na sylaby (4 latki) oraz głoskować (5 latki). Powiedzcie co słychać na początku i na końcu każdego wyrazu. 

WERSJA ONLINE: (dla utrwalenia wyglądu wyrazów wykonajcie ćwiczenie w więcej niż jednym szablonie, szablon z labiryntem jest NAPRAWDĘ trudny!)

 Wielkanocne wyrazy

WERSJA OFFLINE: Wielkanocne wyrazy

Zapraszam Cię teraz do zabawy z panią Patrycją.

Najpierw mała rozgrzewka: 

Wiosenne zabawy ruchowe

A teraz trochę muzyki i rytmiki: 

Na koniec tak jak obiecałam – praca plastyczna:

WERSJA 1. – dla posiadaczy słoików i żółtej bibuły

Kurczaki w słoikach

WERSJA 2.  – dla posiadaczy kolorowego papieru

Kurczaczek z skrzydełkami z odrysowanych rączek

POWODZENIA!

WTOREK – 30.03. – Wielkanocny koszyczek

Posłuchaj wierszyka, a potem spróbuj wymienić wszystkie potrawy i produkty jakie znalazły się w koszyku:

Święconka

Wracam z mamą dziś z kościoła

i koszyczek dumnie niosę,

bo w koszyczku ze święconką

same smakołyki – proszę!

Jest tu:

baranek cały z cukru, 

babka co lepi się od lukru,

biała kiełbasa, z masełkiem dzbanek,

sól, kromka chleba i pięć pisanek.

Są tutaj także kurczaczki z waty,

czekoladowy zając od taty.

Do dekoracji borówki, bazie –

są pod serwetką skryte na razie.

Co ze święconką w domu się stanie?

Zjemy ze smakiem ją na śniadanie.

Aby lepiej zapamiętać co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym obejrzyj prezentację, a potem rozwiąż zadania:

Wielkanocny koszyczek

 

1.Spróbuj rozwiązać zagadki:

WERSJA ONLINE: Świąteczne potrawy – zagadki

WERSJA OFFLINE: Świąteczne zagadki

2. Może uda Ci się ułożyć wielkanocne puzzle:

WERSJA ONLINE: Wielkanocne symbole

WERSJA OFFLINE: Święconka – puzzle

3. Poćwiczymy teraz spostrzegawczość. Spróbuj odnaleźć 10 różnic pomiędzy obrazkami. Zadanie pierwsze jest całkiem łatwe, drugie jest dla prawdziwych bystrzaków, ale jestem pewna, że sobie poradzisz. Na koniec pokoloruj wybrany obrazek.

ZADANIE 1 – Wielkanocny koszyczek

ZADANIE 2. – Święconka

Udanej zabawy!

PONIEDZIAŁEK – 29.03. –  Pisankowe kodowanie

 

Zapraszam „Jeżyki” do zabawy w kodowanie z pisankami. Zadania można wykonać na dwa sposoby: online lub offline. 

 

Aby wykonać zadania online należy kliknąć poniższy link, który przeniesie nas do programu Genially, w którym dzieci będą mogły wykonać zadania.

https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic

 

Aby wykonać zadania offline należy wydrukować karty pracy znajdujące się poniżej.

Łączenie cech: kolor i wzór

Łączenie cech: wzór i liczba

Przeliczanie

 

Kolorowej zabawy!

  

Fotorelacja 

A tak „Jeżyki” pracują w domu…

Po świętach nadal nie leniuchujemy, obserwujemy pogodę i wykonujemy pogodowe zadania. Dla Mai, Hani i dwóch Szymonów kwietniowa pogoda nie ma już żadnych sekretów. 

Mimo, że przed świętami było sporo przygotowań Kinga także znalazła czas na wykonanie wielkanocnych zadań

 

Walerka poukładała pisanki, a potem miała bardzo miłego gościa: jeżyk przyszedł do Jeżyka 🙂 

A tak prezentuje się Szymon ze swoim słoikowym kurczakiem.

Maja wzięła się do dzieła! Zobaczcie jak wytrwale pracowała.

Tymon nie traci ani chwili: zagadki rozwiązane, puzzle ułożone, pora na ćwiczenie spostrzegawczości.

Hania I Emilka są mistrzyniami w znajdowaniu różnic. Zobaczcie jak pięknie narysowały i ozdobiły wielkanocne koszyczki. W dodatku zupełnie samodzielnie podpisały swoje prace. Brawo!

Julka świetnie radzi sobie z wielkanocnymi zadaniami

Szymon z tatą pracują online. Ciekawe kto lepiej sobie radzi? 😉 

Drugi Szymon działa samodzielnie. Podobno zadanie było dla niego bardzo łatwe 🙂 

Hania przygotowała wielkanocne ozdoby już w minioną niedzielę.

Bruno, Lenka, Kornel i Lilka także nie próżnują. Pisanki już uporządkowane. 

 

Spotkanie z pieskiem ze schroniska

Dinozaurowa Biblioteczka „Jeżyków”

Obchodzimy Dzień Dzikiej Przyrody

Świętujemy Dzień Kota

Spotkania z przyrodą – Ekokalendarz

Nasze emocje – radzimy sobie ze złością

Wiemy jak dbać o czyste powietrze – Przedszkolaku Złap Oddech!

Chronimy się przed wirusami

Przez cały tydzień „Jeżyki” uczyły się jak się bronić przed wirusami i jak dbać o swoje zdrowie. Ćwiczyliśmy prawidłowe mycie rąk, sprawdzaliśmy czy brud boi się mydła, razem z psem Łapsonem i Mydłomenem obserwowaliśmy wygląd wirusów. Świnka Zakatarzynka dzięki nam nauczyła się dbać o higienę nosa i prawidłowo kichać. Nasz nowy przyjaciel miś Kubuś pomógł nam zorientować się w zasadach zdrowego odżywiania i namówił nas do biegania i skakania. Chociaż do tego akurat nie trzeba nas było namawiać 😉 

Tłusty czwartek – kodujemy i pałaszujemy

Mali artyści – malujemy na „płótnie” 

Bal Przebierańców u „Jeżyków”

YouTube video

YouTube video

Wigilia u „Jeżyków”

Spotkanie z Mikołajem i Panią Choinką

YouTube video

YouTube video

Barbórkowe świętowanie

YouTube video

YouTube video

Dzień Pluszowego Misia

25 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia. Z tej okazji przygotowaliśmy w naszej sali galerię zdjęć, na których „Jeżyki” prezentują swoje ukochane przytulanki. Dzieci opowiadały o swoich misiach, a następnie wykonały misiowe ramki na zdjęcia. Potem wzięliśmy udział w spotkaniu on-line z misiem Teddy Eddie, który oprowadził na po swoim domku, jednocześnie ucząc angielskiego i zapraszając nas do wspólnej zabawy. Spotkaliśmy się także z panią Anetą – misiową mamą, która przeczytała dla nas opowiadanie o misiu Szarusiu. Z kolei nasz grupowy miś Teddy zaprosił na na misiowe przyjęcie. To był bardzo pluszowy dzień! 

Świętujemy Niepodległość

YouTube video

YouTube video

YouTube video

Budujemy przedszkole – zabawy konstrukcyjne

„Jeżyki” robią jeżyki

Poznajemy literę I, i

Cała Polska programuje

W minionym tygodniu wzięliśmy udział w akcji „Cała Polska programuje”. Wykonaliśmy 5 zadań (każdego dnia jedno)

  1. Zaprogramuj zdrowie – na macie do kodowania zaprogramowaliśmy zdrowy dzień dla naszej grupowej maskotki.
  2. Muzyczny kod – graliśmy na plastikowych kubeczkach do piosenki „Pani Jesień”, zgodnie z ustalonym wcześniej kodem
  3.  Marzę, myślę, konstruuję – poznaliśmy postać Leonarda da Vinci i jego wynalazki oraz skonstruowaliśmy własnego robota (jego głównym zadaniem będzie sprzątanie naszych zabawek 😉 )
  4. Maluję, rysuję, koduję… – tworzyliśmy obrazki według słownego kodu np. narysuj czerwoną kropkę na środku kartki, narysuj niebieskie gwiazdki we wszystkich rogach kartki, poprowadź żółtą linię od czerwonej kropki w górę itp. Powstałe wzory przemienialiśmy w rysunki wg własnych pomysłów.
  5. Kubeczki od A do Z – konstruowaliśmy wieże z plastikowych, kolorowych kubeczków. Najpierw zgodnie z ilością oczek na kostce, a potem według własnych pomysłów

YouTube video

Poznajemy literę „E”

Gimnastyka – obwód stacyjny

Kolejne zajęcia gimnastyczne realizowaliśmy metodą obwodu stacyjnego. Musieliśmy chodzić po ławeczce, skakać obunóż do krążków, czołgać się pod stolikiem i przeciągać po ławeczce. Uffff, ale się namęczyliśmy!

Poznajemy literę „O”

Poznaliśmy pierwsza literkę! Gwiazdą tego tygodnia było „O”! Szukaliśmy przedmiotów, których nazwy zaczynają się głoską „O”, a także tych, które wyglądają jak litera „O”. Potem spacerowaliśmy jak akrobaci po literze „O” ułożonej ze skakanki. Wykonaliśmy także zadanie w książce, które pomogło nam utrwalić znajomość nowej litery. W końcu pracowaliśmy nad kolorowym „O” wyklejając je małymi kółeczkami

Międzynarodowy Dzień Kropki

Słyszeliście kiedyś o Vashti? To dziewczynka, która dzięki narysowaniu jednej kropki odkryła w sobie talent artystki i teraz przekonuje inne dzieci, że także są zdolne i utalentowane. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki, który obchodzimy 15 września, poznaliśmy historię Vashti, a  także postanowiliśmy poszukać w sobie talentów. Okazało się, że w każdym z nas drzemie talent muzyczny, gimnastyczny, matematyczny oraz plastyczny. Z naszych umiejętności stworzyliśmy Kropkowe Drzewo Talentów oraz przygotowaliśmy wystawę własnoręcznie narysowanych kropek